Ett favoritexempel (igen) för att diskutera källkritik

I Webbstjärnans fd blogg Stjärnkikarna, finns många guldkorn, många tips och idéer för att eftersom syftet med bloggen var att kika efter de webbstjärnor som tävlingen skapar. Vi på Webbstjärnan vet att det i skolan finns massor med stjärnor, elever och lärare som genom vår tävling lär sig mer om webben, webbpublicering, om källor, källkritik, upphovsrätt, licenser och annat som följer med ett aktivt arbete på webben.

Jag var en av skribenterna på bloggen och ett perspektiv som jag ibland lyfte var just källor och källkritik. Ett av de inläggen som flera efterfrågar, har svårt att hitta är det som handlar om det här klippet. Jag har skrivit om det tidigare, men vi kör ännu en repris för dig @kringlan, och för alla er som kanske inte sett klippet. Det är fantastiskt. Njut och fundera kring avsändare, syfte och vad avsändaren vill uppnå.

Vad är sant, vad är falskt? Vem kan man lita på? Är frågor som vi som befinner oss på nätet alltid måste fundera kring. Det är frågor som vi vill att våra elever också ska fundera kring, men hur gör man?

Den här youtubeklippet ”Slip and Fly – Amazing Waterslide Jump!” tycks vara en amatörvideo.

Men är det på riktigt, eller inte? Diskussionen på Youtube handlar om filmklippet är ”fake” eller inte.

Kanske är det äkta? Enligt de uppgifter, som jag kan hitta på youtube, så är den som lagt upp filmen en person vid namn Jon, 43 år och boende i USA. Så klippet kanske är på riktigt, en filminspelning om ett fantastiskt hopp med hjälp av en hemmabyggd vattenruschkana. Vad ska jag tro?

Nej, enligt Hoax Slayer, är denna video ”fake” och en del en annonskampanj för Microsoft. De har dessutom en länk till en sajt om tydligt har Microsoft som avsändare, alltså anser de bevisat att denna video är en del av en annonskampanj.

Men vilka är Hoax Slayer och varför ska jag lita på dem? De själva säger att de arbetar för att göra internet säkrare, genom att avslöja bedrägerierna och trixen på nätet, men hur vet jag det? Var tar frågorna slut och vem kan man lita på?

Hur får vi våra elever att bli mer medvetna om att allt som finns på nätet är inte sant, är inte att lita på? Det enkla svaret är källkritik, mer om hur du arbetar med källkritik på nätet finns på Skolverkets sajt Kolla Källan. Kolla källans råd och tips om hur du kan arbeta med källkritik kommer alltid till användning.

Men frågan kvarstå, vem är avsändaren, vad är sant, vad är inte sant? Vem kan man lita på?

Kolla in det här klippet.

Jag bör också ange vilka mina källor är, så vill jag varmt tacka Ralf LöbelModerna Filmer, för länken om en ”snackis”. Tack Ralf!

2 reaktion på “Ett favoritexempel (igen) för att diskutera källkritik

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Hanna Johansson

    I Kolla källans Wiki, finns denna film och flera filmexempel att använda i källkritiska diskussioner:
    http://kollakallans.wikispaces.com/Sociala+medier+-+YouTube

    Filmerna ligger i den länklista som handlar om YouTube. Se rubrikerna:
    Filmer med dolda eller synliga budskap, och
    Sant eller inte…
    Länklistorna på Kolla källans wiki hör delvis ihop med ett nytt material på Kolla källan: Guider och elevövningar om sociala medier – Facebook, YouTube, bloggar, Twitter:
    http://kollakallan.skolverket.se/socialamedier/

Kommentarer inaktiverade.