Stéfan, Stormtroopers, Clones, Cupcakes och bildens betydelse

Igår blev jag pingad på twitter av awaze och rörd över hans inlägg Stormtrupper, plåtburkar, Darth Vader och att vara kommunikativ där mina presentationer bildar en egen kategori av användande av StarWars. Mina presentationer där jag lånar bilder av Stéfan och hans fotoserie Strormtrooper 365. Det är otroligt att bilder kan få en sådan effekt. Jag kan höra de som lyssna på mina föreläsningar går därifrån och säga:

det bästa var ändå bilderna

Idag lever vid i en värld där bilder är vardag och där elever läser bilder som vardagsmat, och ändå berättade en kollega för mig att hennes elever inte visste hur de skulle arrangera en bild så att den förmedlade ett budskap som korresponderade med texten.

Hon sa:

jag måste lära dem berätta med hjälp av bilder, de kan inte, de har aldrig testat. De konsumerar bara…

Stéfans bilder är för mig vardag. De följer mig och mina presentationer, men jag väljer ibland en annan fotograf som abakedcreation, kolla in hennes muffins, för att variera, för att pröva nya uttryck i presentationen. Silvias bilder av muffins är bara otroliga, effektfulla och illustrativa. Någon gång har jag försökt mig på att använda mina egna bilder, men det känns lite beige.

När jag sitter med andras bilder, som Peter Keyngnaert (pkeyn) eller Sylvias (abakedcreation) för den delen saknar jag ofta Stéfans och de ständiga Stormtrooperna. Deras uttryck blir på något sätt lätt att tolka och använda. Igår i Umeå stannade jag upp för att bara prata om bilderna och vad de föreställer, hur otroliga de är. Vilken effekt de får i synnerhet om man visar dem för en grupp elever. De har ofta, eller sällan sett något liknande.

Samtidigt ger bilderna så mycket idéer om hur man kan arbeta i skolan, istället för att skriva en berättelse. Låt eleverna berätta med bilder, ta en bildserie som utgångspunkt och låt eleverna provar att berätta med bilder, jag visade följande berättelse igår:

berättelse 4 playing Mario

När jag kör presentationer med Stormtroopers för elever så blir effekten något oväntad, de reagerar nämligen mer på bilderna än det jag säger, och om inte bild och budskap korresponderar så ser/hör de bara bilden. Det gör att jag ofta får vänta ut reaktionen, låta dem reagera klart innan jag fortsätter. Det händer inte med vuxna, med lärare, varför är det så?

2 reaktion på “Stéfan, Stormtroopers, Clones, Cupcakes och bildens betydelse

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Tack Binero! | Anne-Marie Körling

Kommentarer inaktiverade.