Berätta en god berättelse, då övertygar du…

När jag håller presentationer vill jag bli hörd, jag vill att de som sitter i publiken ska bli berörda, tänka till och i bästa fall känna sig så inspirerade att de tror på mitt budskap och vågar prova.

I min roll som föreläsare har jag valt, och känt mig bitvis tvingad att leva upp till den norm som finns att jag ska använda tekniska hjälpmedel för att tydliggöra, förstärka mitt budskap. Jag har motvilligt tagit mig an det digitala presentationsverktyget av vår tid, som fel använt får mig att bokstavligt somna, som få mig att tycka att det är svårt att lyssna. Vanligtvis består det av en färdiga mallar med geometriska former, och en rad punktlistor, inte allt för sällan i en alldelens förliten stil, så det budskap som ska förstärkas med hjälp av det visuella uttrycket bara försvinner, blir otillgängligt och i sämsta fall ett irritationsmoment.

Jag brukar inte stoppa under stolen med att jag tycker att tekniken styr mig, begränsar mig, att jag hatar PowerPoints, men samtidigt kastar jag lystna, avundsjuka blickar på power-point-mästarna som t.ex. Mathias Klang för att han använder verktyget som det var en del av honom själv, i hans presentationer finns det lagom mycket, och jag somnar inte utan han tycks ha det som gör att jag blir förtrollad, övertygad, lurad och lyssnar.

BrianKotts pingade mig på twitter igår, med en artikel av Nancy Duarte om Varför vi hatar PowerPoint och hur vi ska få till dem. [Tack!] Artikeln tar upp alla brister med verktyget, den tar upp Tufte och hans kritik mot PowerPoint, men det spännande är artikelns beskrivning av  vad som skapar en bra presentation:

How do you create a great presentation? I’ve been in the business for 20 years, but until recently even I couldn’t define the deep structures and elements of truly superior presentations.

My research into this question led me in unexpected directions. The answers I found had nothing to do with technology or the internet; they were revealed in screenwriting, Greek and Shakespearean drama, mythology and literature.

Great presenters employ the basic narrative techniques used throughout history to connect with audiences and move them to action and new understanding.

The presentations that work are not the ones with the most data or the most elaborate charts and graphs; the winners are those with the most compelling and convincing narratives.

We’re a distracted, multi-tasking society. So presentations need to lure and re-lure an audience simply to keep their attention. Audiences are looking at the clock or fiddling with their handheld devices throughout a presentation. You don’t connect with your audience by throwing information at them — you do it by taking them on a journey toward your perspective.

Det handlar om att berätta en berättelse, det handlar om grundläggande dramaturgi, om kunskaper i dramats upplägg, att skapa konflikter, att skapa krokar som åhörarna kan hänga upp din berättelse på. Så nästa gång jag lyssnar på en riktigt bra presentatör ska jag fundera på vilka historia han/hon berättar och se vad det är som fångar mig. Jag har en misstanke att det handlar om det som jag alltid faller för:

  • det som jag kan känna igen

Men vi får väl se…

3 reaktion på “Berätta en god berättelse, då övertygar du…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

    1. sökaren

      Var nyss på föreläsning med kognitionsforskaren Peter Gärdenfors som menar att våra hjärnor har väldigt mycket lättare att ta in information i form av en berättelse än i en mer klassisk föreläsningsform/läromedelstext. Och det gäller alla åldrar.

  2. Pingback: briankotts

Kommentarer inaktiverade.