Förbered dina elever för livet genom att arbeta med webben

Min ambition med skolarbete, skoluppgifter har länge varit att varje skolarbete  måste ha ett vidare syfte än att bara skapas för att bli bedömt:

Godkänt, Väl Godkänt eller Mycket Väl Godkänt.

Det har gjort att jag under mina år som lärare lagt till med en pedagogik som bygger på att lösningen på en uppgift leder till en ny uppgift som kan bli ytterligare en ny uppgift osv. Under mina år som lärare har jag fått höra många suckar och stönande av karaktären:

Å, inte ännu en ny uppgift

Jag har inte tyckt att det är rätt att all energi, all kraft, all möda som elever lagt ner på att lösa en uppgift bara resultera i att de bedöms och sedan var det inget mer med det. Sedan har uppgiften/lösningen ingen annan funktion. Skolans uppgift måste vara större än att bara vara en instans för att bedöma. Skolan och skolarbete måste ha ett större syfte och det är att det eleverna gör ska vara kopplat till den samtid, som vi lever i.

Ofta försöker lärare uppnå det syftet genom att konstruera uppgifter som liknar eller som tar delar från verkligheten. Istället för att bara skriva en berättelse får eleverna i uppgift att skriva ett tidningsreportage. Jag kan ärligt säga att jag har gjort massor med sådana uppgifter med mina elever, ofta i smådelar som pussel som vi sedan lagt ihop tillsammans. Och tänk alla texter som jag läst, bedömt och ingen annan har fått ta del av dem. Och så hade jag nog gått på, i mina ullstrumpor om det inte varit för .SE|Webbstjärnan och .SE:s idé om att publicera skolarbetet på webben.

Varför ska man gör det?

Min reaktion var varför skulle jag gör det? Varför skulle jag eller mina elever vilja lägga ut skolarbete på webben? Svaret kom John Ajvide Lindqvist med då jag läste hans roman Låt den rätte komma in, genom webben skulle mina elever kunna berätta historien som han berättar om Blackeberg, för ALLA!

Det var min idé, det var målet. Men nu inser jag att svaret inte alls borde ha varit för att alla ska kunna lära sig mer om Blackeberg, svaret på frågan: Varför ska Du och dina elever ska arbeta med webbpublicering i skolan? är att ett arbete med webben och digitala verktyg medför att du och dina elever måste brottas med verkligheten, livet. Ni blir tvungna att brottas med stora och svåra frågor som:

  • Varför kan vi använda texter från Wikipedia utan att fråga om tillstånd?
  • Vem ska läsa denna text?
  • Hur skriver man på webben?
  • Kan man blogga om vad som helst?
  • Varför kommer inte mina texter upp på Google?
  • Får vi publicera vilka bilder vi vill?
  • mfl

Ett arbete med webben gör att skolarbetet får mer mening och fler mottagare. Sedan medför ett arbete med webben så många möjligheter för kollaborativt arbetssätt och genom det lärande. Lärande sker inte i vakum, det sker i ett utbyte, i mötet med andra.

Skolans uppgift är att förbereda eleverna för livet, verkligheten och vardagen, webben och digitala verktyg möjliggör det.

18 reaktion på “Förbered dina elever för livet genom att arbeta med webben

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: DomainGoogler

  3. Pingback: Gun Svensson

  4. Pingback: Sølvi E. Suongir

  5. Pingback: DomainGoogler

  6. Pingback: wildcard

  7. Pingback: DomainGoogler

  8. Pingback: DomainGoogler

  9. Pingback: Skolans uppgift är att förbereda eleverna för livet, verkligheten och vardagen, webben och digitala verktyg möjliggör det. « braigt

  10. Pingback: Johan Wahlström

  11. Pingback: DomainGoogler

  12. Pingback: Ulrika Knutsson

  13. Pingback: DomainGoogler

  14. Pingback: Peter Liljedahl

  15. Pingback: DomainGoogler

  16. Pingback: Vidare syfte « Lärande bedömning

  17. Pingback: Har vi ett vidare syfte? « Lärande bedömning

  18. Pingback: Tre Föreläsningar, En Tanke | Ellwe.se

Kommentarer inaktiverade.