Medievanor förändras av sociala medier

Clones at the internetdays - Klonerna på .se | internetdagarna

Inlägget nedan är  några reflektion kring den sammanfattning Hur fort förändras medievanor? som jag gjorde av sessionen Nya aktörer och nya medievanor som var en programpunkt .SEinternetdagarna 2010.

Hur förändras medievanor av sociala medier? Det var en av de frågor som ställdes i sessionen. Olle Findahl som gjort studien Svenskarna och Internet 2010 berättade att medievanor förändras långsamt och när man tittar på hur internet ändrar våra medievanor så är de ungefär de samma som tidigare.

Nästa generations användare av medier påverkas mer av internet menar Olle Findahl eftersom i Svenskarna och internet är Internet den viktigaste källan till information, för unga. Anders Mildner menade å sin sida att med tanken på hur många 40-åringar som hänger på Facebook så kommer det att synas i medievanorna. Och vad är viktigt för dessa 40-åringar som hänger på Facebook?

Mildner menade att :

Folk skriver sin egen verklighet och det blir deras filter ” och ”Mina vänner, mitt flöde kommer ge mig bättre information än journalistiken

Frågan handlar inte om internet förändrar våra medievanor, utan hur fort det kommer att går, om det kräver ett generationsskifte eller om sociala medier i sin konstruktion förändrar vårt mediebeteende, oavsett svaret så står vi för en tid av förändring av medielandskapet och medievanorna.

Mildner menade att vi skapar vårt eget flöde med nyheter, efter intresse och vänner. Frågan är hur detta påverkar vår vardag, kommer vi att ha något gemensamt att prata om på kafferasterna om vi inte är aktiva i sociala medier? Om vi inte är vänner med våra arbetskamrater på Facebook?

4 reaktion på “Medievanor förändras av sociala medier

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Jan Mårtensson

  3. Plura

    En spännande fråga.

    Kan bara konstatera att möjligheten att blogga och dela gör det möjligt att dela tankar med andra på ett sätt som var totalt omöjligt när inte sociala medier fanns som Facebook eller Twitter. Då var fortfarande medierna enkelrikade och bassunerade ut sitt budskap både via webben och papperstidningen. Nu kan man skapa en interaktion till gagn för båda parter.

    Sedan det här med generationsfrågan. Har en liten känsla att äldre generationers män inte är helt vana att uttrycka sig i skriftspråk. De är mer verbala av sig medan dito kvinnor tränade mer på skrivandet genom sitt flitigt användande av dagbok i uppväxten medan vi killar var ute på bakgården och gjorde massor med hyss.

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      kanske finns både en kön och generationsfråga som skiljer, dessutom tror jag att socioekonomiska faktorer spelar roll som över allt. Roligt att ta del av dina tankar

Kommentarer inaktiverade.