Tekniken kommer inte att göra förändringen

Jag fick frågan idag på Mötesplats skola i den panel som jag satt i om it i skolan och förskolan om min syn på vilka frågor som är aktuella för it i skolan. Mitt svar var i korthet:

Jag hör många som tror att bara för att vi bär in datorer i skolan så kommer skolan att förändras. Men jag tror inte att det är så enkelt. Jag tror inte att ny teknik förändrar skolan synsätt. Det traditionella sätt som skolan ser på lärande och kunskap, för att det ska ske krävs mer.

Jag tror inte att tekniken i sig förändrar skolans arbetssätt. Vi måste vilja något med tekniken också, och det är vi i skolan som måste vilja något. Vi kan inte vara i händerna på de som gör program eller applikationer. Skolan måste styras av och vilja det som läroplanen vill.

För att detta ska ske krävs mer än bara en dator, en vilja, en ambition och en gemensam kunskapssyn. Teknik är en del, men inte allt.

Jag inser att jag lät lite skeptisk, men jag vill verkligen säga att vi inte kan gå och runt och tro att en dator till varje elev förändrar skolan i grunden. Naturligtvis bör varje elev ha tillgång till en egen dator, det är en självklarhet, men om skolan ska förändras, utvecklas i sin syn på kunskap, komma bort från sitt rätt och fel tänk, då måste det till mer.

Datorn och internet kommer att skynda på, men inte göra jobbet.

Sedan fick vi frågan om läromedel, och om dessa måste förändras i en digital värld. Och det tror jag, men hur länge ska lärare få värna om denna förlängning av skolans kunskapssyn, att allt som en elev behöver veta/kunna står i en lärobok?

Ja, ja, det var stora och svåra frågor, men bäst var ändå Nanook som sa:

Om femton år kommer inte programmet -Vem vet mest? att finnas, för då kommer programmet heta – Vem hittar bäst?

5 reaktion på “Tekniken kommer inte att göra förändringen

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Björn Kindenberg

  4. Pingback: Björn Hagström

  5. Pingback: Anna-Karin Frisk

Kommentarer inaktiverade.