Var börjar en bloggande lärare?

Inför varje gång jag står inför en grupp lärare som vill lära sig mer om hur de kan arbeta med bloggen, WordPress i skolan, ställer jag mig den frågan.

Var börjar man? Var började jag?

När jag ska besvara frågan inser jag att jag inte började med att besvara frågan med fundera kring hur man kan använda blogg i skolan, eftersom jag inte hade tänkt blogga med mina elever. Jag skulle gör något annat, jag skulle göra webbplatser, jag skulle göra guider, jag skulle genom mina elever presentera Blackeberg, som förort som den plats där Låt den rätte kommer in utspelar sig.

Blogga, det skulle inte jag göra, men för att kunna göra det andra, det fina, det som var ”webbpublicering” var jag tvungen att lära mig hantera ett bloggverktyg. Lära mig förstå WordPress, hur verktyget fungerar, hur man publicerar sidor, undersidor och skapar struktur och ordning. Hur man strukturerar en webbplats. Att syftet och mottagarna ska stå i centrum.

När jag och mina elever hade arbetat med WordPress en termin, så bestämde jag mig för att pröva på att blogga, för att rättfärdiga att vi jobbat med verktyget så länge, så mycket. Jag började blogga med mina elever för att jag inte tyckte det var roligt med statiska webbsidor, som bara står och ser snygga ut, för jag ville skapa ett levande innehåll, som uppdateras och följer den utveckling det flöde som skolarbete har.

Så jag började i strukturen med att skapa en ordning, sedan kom innehållet, tanken om att jag vill pröva vad verktyget innebar i skolan. Så jag började i ett motstånd som sedan växte till en övertygelse.

Idag börjar jag även där när jag ska förklara för lärare, men först så ger jag en bild av hur en lärare kan använda bloggen som verktyg i skolan som

  • klassblogg
  • portfölj
  • samtalsyta för fördjupningar
  • loggbok

Eller något helt annat. Men sedan fokuserar jag på syfte, struktur och mottagare.

8 reaktion på “Var börjar en bloggande lärare?

  1. Mats

    Är det inte väldigt skolmässigt att utgå från
    ”syfte, struktur och mottagare”?

    Kanske är det ett språk vi måste använda i mötet med skolkulturer där allt ska bedömas efter nytta och måluppfyllelse – men jag tänker nog att den andra irrationella sidan är minst lika intressant:
    1) Du vet inte vem som läser din text!
    2) Du vet inte hur bloggen kommer att påverka dig själv (eller bilden av dig)
    3) Den perfekta strukturen finns inte och jag tror att formen växer ur innehållet…

    Fast min väg in i bloggvärlden var mer som en tyst protest – jag kände mig reducerad och behövde en plats att andas.

  2. Pingback: Anne-Marie Körling

  3. Mats

    Min eventuella poäng är att det är rimligt om de lärare som vill att deras elever ska utsätta sig för nätets öppenhet själva måste ha doppat stortån i den floden – utan att ha den stora skyddande lärarkappan på sig.

  4. Pingback: briankotts

  5. Pingback: Jättesuperduperhedrad | Trotsig Frizon

  6. Pingback: Kunskapssynen och internettandet | Kristina Alexandersons blogg

  7. Pingback: Johan Aspersand

Kommentarer inaktiverade.