En policy för webbpublicering i skolan, behövs det?

Jag fick frågan igår om jag kände till några policys för skolor och webbpublicering. Jag har inte sett eller hört talas om några svenska men sett ett fåtal brittiska, och är imponerad av den goda vilja som finns bakom dessa dokument, många kloka tankar många goda idéer, och allt imponerar på mig.

Samtidigt undrar jag behövs speciella policys för webbpublicering i skolan? Vad är webben? Vad används webbpublicering till i skolan? Hur skiljer webben från att publicera sig i skolans tidning? Hur skiljer det sig att publicera ett skolarbete på nätet jämfört med att sätta upp skolarbetet på väggen? Är det inte samma sak som att lämna in det till läraren? Är det inte samma skolarbete (titta på Fiskis5an) som sker på nätet, med nya medel, med fler möjligheter till att använda flera medier, text, bild, rörlig bild, ljud etc? Med möjligheten att få kunskaper om internet som medium, om källor, om källkritik, upphovsrätt etc… Men är inte nätet bara en förlängning av skollivet, en del av vardagen?

Olle Findahl Svenskarna och internet 2010 CC (by)

Det finns skillnader, eftersom nätet gör att skolarbetet potentiellt når många fler, och paradoxalt upplevs nätet är så oändligt stort att vi upplever det anonymt. Sedan finns det en skillnad mellan skolväggen och nätet, för webben är inte en naturlig plats för skolarbetet, att publicera skolarbetet på nätet är inte lika självklart som att sätta upp skolarbetet på väggen. Kanske är det därför vi tycker att det behövs en policy, tydliga riktlinjer för att publicera skolarbetet på nätet.

Men medför internet som medium det nödvändigt för skolan att ha en speciell policy för webbpublicering? Blir webbpublicering lättare med en policy? Blir det säkrare? Blir det bättre? Uppnår vi skolan sina mål genom att skapa en policy?

Sedan undrar jag vad säger en policy för skolarbete på nätet egentligen om vårt sätt att se på internet? Säger vi inte bara att nätet är en annan del av verkligheten, en där vi av en eller annan anledning behöver riktlinjer, en policy för att göra skolarbetet på ett schysst sätt, för att tänka på

  • vad vi skriver,
  • hur vi uppfattas,
  • hur vi är mot andra, eller?

Är inte webben i skolan en del av det vanliga skolarbetet, en förlängning av klassrummet. En wiki, en blogg, en webbplats för skolarbetet blir bara en förlängning av klassrummet och samma policys, samma riktlinjer som vid vanligt skolarbete borde väl gälla, eller?

Sedan undrar jag vilken nytta en policy fyller? Ett dokument som skapas för att…

  • vi ska läsa?
  • vi ska vara ”bra”?
  • det ska finnas tydliga riktlinjer för vem? elever?, lärare? föräldrar? skolledning?

Sedan undrar jag hur många hyllvärmare har vi inte skapat i skolan? Behövs ännu ett dokument? Skapar vi policyn för eleverna eller för oss själva?

Vill vi uppnå en gott samtal, en god ton, en trevlig miljö där elever och lärare känner sig trygga bygger väl det på det gamla vanliga, att arbeta med att vara närvarande, att fundera kring vilka värden skolan ska stå för och hur vi i skolan vill att de ska genomsyra vår undervisning, vår skolvardag. En policy kan inte stoppa att det går fel, att vi gör misstag, att vi sårar varandra, men om vi pratar om det, om vi ser, om vi är närvarande, så kan vi lära oss och tillsammans skapa en tryggare miljö, en tryggare skola, eller?

Ska vi skapa en trygg och säker miljö på nätet, för våra elever för våra barn, kanske är en policy en viktig del? Jag tror att kunskap är A och O samt att det är än viktigare att vara närvarande, att föra samtal, vara medveten om att livet online är detsamma som livet offline. Att de barn, de ungdomar, de vuxna vi möter på nätet bär på samma frågor, samma problem, samma möjligheter som i livet utanför nätet. De är människor. Vi vuxna behöver har en del erfarenheter, kunskaper om livet, och att vår roll är densamma offline som online, men inte alla. Vill vi vägleda våra barn, våra ungdomar måste vi visa tilltro, lyssna och vara närvarande. Vara öppna för frågor, för samtal, för att söka svar och tillsammans skapa kunskap.

En policy för webbpublicering i skolan, behövs det?

5 reaktion på “En policy för webbpublicering i skolan, behövs det?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: .SE

  3. Peter Ellwe

    Policy eller inte, det kan i alla fall vara bra att tänka till innan man slänger ut allt skolarbete på nätet. Diverse upphovsrättsliga regler får nämligen betydelse, som du vet, vid spridning av ett arbete och där är ju nätet en spridningskälla. Att skapa ngt för läraren enbart faller inte per automatik inom detta då verket inte sprids utanför klassrummet utan är skapat u undervisningssyfte.
    Sedan kommer detta med den personliga integriteten, eleverna måste naturligtvis godkänna att deras verk sprids på nätet. Detta är ju inget vi kan tvinga fram vilket gör att om en elev INTE vill blogga öppet så är det ju naturligtvis ok.
    En policy kan faktiskt vara bra att ha då varje spridning av elevers arbete är en del av den skola som eleven representerar. Eleverna blir skolan ansikte utåt. Då kan det nog vara smutt att ha ngt att stödja sig på när det gäller vad och hur publicerar vi i skolans namn och vad betraktas som ”privat”. Samma sak gäller naturligtvis lärare. Tro det eller ej, men vissa skolor vill inte sprida ALLT som de gör fritt för andra att ta del av 😉

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Jag instämmer i det vi behöver diskutera massor, vi behöver prata om alla kanaler som vi använder. Vi ska och måste ta hänsyn, alla ska få sitt utrymme, sin plats. En policy garanterar dock inte att vi gör fel, men kanske är den viktig som handledning? Jag tror fullt ut på att det behövs kunskaper, samtal om och om igen. Jag tror inte att det är självklart, lätt eller enkelt.

      Men finns inte riktlinjerna i våra styrdokument? Lagen gäller väl som tidigare? Men kanske att de behövs konkretiseras för internet? Vet inte

Kommentarer inaktiverade.