Delar vi så kan vi bara vinna, eller?

I don't want to share

Jag vill inte dela, jag vill bara hålla min framgång för mig! Det jag har skapat är bara mitt! Låt bli det för det är mitt! Så känner jag ibland men frågan jag måste ställa mig är vad det leder till? I bästa fall så jag klara mig, och kan leva gott på min framgång, men jag undrar alltid vad vinner jag på det? Sedan undrar jag varför är det så svårt att förstå vinsterna med att dela? Och hur gör man för att lära ut det?

Jag fick häromdagen en kommentar av Peter Ellwe som delvis nämner att alla skolor inte vill att deras lärare ska dela. Jag glömde naturligtvis att fråga varför. Varför vill inte din skola att du ska dela? Vad är de rädda för? Att du ska bli upptäckt? Att någon ska göra något ännu bättre av idéen? Att du ska lämna dem? Eller…

Jag tänker att vi måste våga stå upp för motsatsen. Visa och orka stå upp för att om jag är generös så får jag det tillbaka, kanske inte samma sak/samma idé som du delade, men i bästa fall andra, eller åtminstone insikter och kunskaper om hur andra tänker, hur andra ser på din idé. Genom att dela kan du få kunskaper och insikter om idéen håller i ett större sammanhang eller om det bara fungerar för dig och den speciella situation som du och dina elever, din skola befinner sig i.

Jag tänker ofta att vi i skolan, vi lärare inte kan bli bättre än vår svagaste länk, och om vi delar, om vi hjälper varandra kan vi kanske stärka den svagaste länken och få den att bli starkare, klara sig bättre, uppnå bättre resultat, och på sikt kan det bara gynna oss alla. Skolan är en liten värld, med många liknande problem. Delar vi generöst med oss av våra lösningar så kan det bara utveckla skola, göra den bättre.

Ett exempel på en skola som verkligen delar, som visar oss andra i skolvärlden hur det kan ske, på ett generöst och storsint sätt är Årstaskolan i Stockholm som valt att hjälpa sina elever/föräldrar att följa undervisningen, få stöd för att förstå den uppställning som används i matematiken genom att göra filmer som de publicerar på sin kunskapshubb. Sedan är Årstaskolan dessutom så generösa att de lagt ut alla sina filmer under Creative Commons (erkännande-icke kommersiellt- inga bearbetningar). Jag får sprida deras filmer så länge jag berättar att de kommer från Årstaskolans kunskapshubb, sprids icke-kommersiellt och så länge jag inte bearbetar filmerna. Det är generöst och stort!

Jag vet att det kan ta emot att dela, att ge, att det är svårt, tungt att inte få tillbaka, att inte erkännas för det man gjort, att inte får ta del av hur ens verk används, och den som tar emot har också ett ansvar att berätta, att återkoppla, inte bara ta eller låna, utan även berätta hur det landar, hur det fungerade, vad du gjorde med idéen också. Men att det kan vara tungt det vet jag och kanske måste vi ha överseende med att det tar emot för det större perspektivet, vi måste se möjligheterna speciellt i november.

Sedan är det så att man måste börja i det lilla, med att dela med sina kollegor i sin vardag, på sin skola. Att börja med att dela i vardagen innebär att säga att jag säger att det jag gör något är värt något, kan kanske komma dig till del, det kanske är bra, och tillsammans kan vi bara bli bättre.

Så dela, börja i det lilla, och ta det lilla steget först, sedan kan du ta det större och sist men inte minst dela till oss andra. Tillsammans kan vi göra skillnad, så låt oss

12 reaktion på “Delar vi så kan vi bara vinna, eller?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Rolf Källman

  3. Pingback: Eva Appelgren

  4. Pingback: Kikki Högberg

  5. Pingback: Lars Lundqvist

  6. Pingback: Katty Hauptman

  7. Peter Ellwe

    Nu sa jag inte att det var MIN skola som inte ville dela med sig i kommentaren du hänvisar till. Att dela internt är en självklarhet idag, men visst vet vi skolor där lärare fortfarande håller hårt på sina gamla lektionsplaneringar som om de vore guld värda. Att dela externt som lärare är en nobel quest som ibland dock stöter på patrull i form av skolans eller huvudmannens upphovsrättsliga regler eller att materialet bedöms vara skapat för internt bruk i första hand. Jag har även stött på skolor som tror att de är i besittning av något unikt och inte vill avslöja sina framgångsfaktorer…

    Jag är verkligen för dela. Dela med er så mycket ni bara hinner, gärna på nätet för alla att ta del av. Glöm inte bort att fråga skolan/rektor om lov dock, för det du skapar i tjänsten som lärare betraktas oftast som skolans egendom 🙂
    ..och det finns faktiskt skolor som inte vill dela med sig…

    …men jag är säker på att de blir färre och färre ju mer vi förklarar delandets fördelar!

  8. Morrica

    Att dela är svårt på fler än ett sätt. Det kan vara svårt att, precis som du skriver, släppa iväg det man åstadkommit. Man vill ha cred för det, man vill ha äran.

    Men det kan vara precis lika svårt att ta emot. Att vara den som blir delad med, utan att känna sig lite mindre bra än den som delar med sig.

  9. frekar06

    En skola eller rektor bör inte kunna stoppa dig som lärare från att dela med dig av det material du själv har utarbetat, även om det skett i tjänsten. Lagar som förhindrar att vi delar med oss av material även utanför skolan ska rivas upp som jag ser det. De hör inte hemma i ett modernt samhälle. Jag har själv på min egen blogg en klar och tydlig text om att ingenting är skyddat av upphovsrätten. Det är ett medvetet val från min sida då jag vill att andra ska kunna använda mina texter och bilder fritt utan mitt tillstånd och utan att ens behöva länka tillbaka till mig. Som Piratpartist ser jag det som helt grundläggande att dela med mig av mitt material fritt på nätet. Fördelarna med detta är enorma! /Frekar06

Kommentarer inaktiverade.