Min artikel i svensklärarnas tidning om loggbloggar

Jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att skriva en artikel för svensklärarnas tidning, och kunde naturligtvis inte tacka nej, igår låg den i brevlådan till min stora lycka. Det är något märkligt att se sina egna ord i tryck, att se dem på webben är inget nytt men de tryckta orden ser ändå annorlunda ut. Märkligt nog känns det inte riktigt som mina.

Vad står det då i artikeln, något i stil med det här:

Inför läsåret 2009-2010 så bestämde jag mig för att låta mina elever använda bloggar som loggböcker. Det innebar att varje elev, eller varje projektgrupp fick skaffa sig varsin projektblogg där de skulle skriva om sitt projektarbete. Samtidigt bestämde jag att även jag skulle ha en handledarblogg också. En blogg där jag kunde blogga om vanliga frågor, vanliga problem som mina elever stöter på. Min blogg skulle bli seminariegruppens gemensamma nav, utifrån den skulle sedan mina elever kunna hitta information om formalia, om hur man skriver en projektplan, vad de bör tänka på i valet av källor, hur de förhåller sig kälkritiska etc.

Inledningsvis kom min blogg att handla mycket om hur man söker information. Jag hjälpte mina elever med att sammanfatta föreläsningar och tips som kunde vara användbara. Syftet var att minska tröskeln och få mina elever att komma igång.

När väl alla elever väl var igång kom min handledarblogg att bli en blogg  där jag följde upp de vanligaste frågorna som eleverna hade, men framför allt kom jag att använda bloggen för att lyfta fram goda exempel eller goda lösningar på problem som de stötte på. Det kunde vara problem om allt från hur de skulle välja bilder som var licensierade under Creative Commons till frågor om de hade dokumenterat sin process tillräckligt.

Min blogg blev ett verktyg för mig att dokumentera mina elever arbetsprocess, hur de jobbade och i vilken omfattning.

Att arbeta med bloggen som utgångspunkt för att dokumentera min respektive mina elevers process i arbetet att gå från en idé till ett färdigt projektarbete, visade sig vara ett enkelt sätt att synliggöra och tillgänggöra goda exempel samt att ge mina elever ett verktyg som gjorde det möjligt att lära av varandra.

Så blogga med dina elever så att de kan lära av varandra. Så att deras process dokumenteras. Blogga med dina elever och ha en egen blogg och handled dina elever. De underlättar kommunikationen. Hela svensklärartidningen har temat sociala medier, och är ett nöje att läsa, så kolla in biblioteket om du inte är prenumerant. Många bra tips där.

5 reaktion på “Min artikel i svensklärarnas tidning om loggbloggar

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Elisabeth

    En fundering; Vilka skillnader och ev. fördelar kan du se med att använda bloggen på detta sätt istället för att skapa mejlforum (genom t ex system som First class eller liknande).

  3. Henrik Valentin

    Roligt att läsa hur svensklärare öppnar sig för social media och sånt som upptar många elevers själ och hjärtan + hjärnor. Vissa har tyckt att huvudpersonen Helena i min lärarroman ÖDELAGD är för långt från katedern. Hon och ni andra som jobbar nära elevernas verklighet kommer att segra och få hög läsförståelse i utvärderingar på sikt.

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Jag tror att de flesta som arbetar i skolan arbetar i elevernas vardag även om de kanske inte använder sociala medier för kommunikation med sina elever. Jag vill inte säga att mina elever fullt ut omfamnade min passion. Inget är så enkelt att det är det ena eller det andra som gäller

Kommentarer inaktiverade.