Ett öppet internet kräver kunskap

Jag är projektledare för .se|Webbstjärnan som är .se satsning för att utveckla internet i skolan. Det innebär att mina arbetsdagar är fyllda med att fundera och ta ställning till frågor som rör internet, skolan och webbpublicering. Vi ställer frågor om hur vi kan stödja lärare och elever så att de lär sig så mycket som möjligt om internet.

Jag inser när jag läser Marcin de Kaminskis inlägg på SVT|debatt Nätforskare: Bra att regeringar försöker stänga ner Wikileaks där Marcin skriver om internet och hur internet fungerar och att det är något som vi vanliga användare sällan funderar kring. Vi behöver inte ta ställning till att:

För att hitta rätt på Internet krävs bra kartor. För att en hemsida ska hittas kopplar man på ett lättförståeligt domännamn och pekar namnet till en mångsiffrig IP-adress. Även utan domännamnet kan servern hittas, men då krävs att man känner till IP-adressen som är betydligt svårare att komma ihåg och skicka vidare. En vanlig anledning till de farthinder och felledningar vi upplever som ”långsamt Internet” beror på glapp i någon del av kopplingskedjan mellan vår uppkoppling och den domän och server vi försökt hitta fram till. Domännamnsystemet är olyckligtvis en av nätets mest sårbara punkter. Det är det vi märker nu. Systemet bygger på ett fåtal samtalspunkter som, i sammanhanget får man nog säga tyvärr, finns i USA.

Det som hänt de senaste dagarna är att en av de första åtgärderna från amerikanska myndigheter var att tvinga de här sambandspunkterna att ta bort Wikileaks ur systemet. Wikileaks.org, som är sidans huvuddomän går nu inte längre att nå. Vill man läsa de senaste läckorna får man antingen lära sig IP-numret utantill eller hitta någon annan sida som speglat materialet.

I vår vardag fungerar internet, i våra barn vardag fungerar internet (se unga svenska och internet 2009). Internet är en självklarhet och vi inbillar oss att det ska fortsätta att fungera, men vad händer om vi och de som använder internet inte har kunskaper om hur nätet fungerar eller varför det inte fungerar hur ska vi då kunna förhålla oss till det som händer, när internet och material på internet blir storpolitik för att använda Marcins ord.

När jag läser hans inlägg inser jag att det projekt som jag är projektledare för är viktigt för det vi gör är att sprida kunskap, kanske inte i första hand om ip adresser, men om hur man skapar innehåll på internet, och det vi ser är att det är ett första steg för att lära sig mer om internet, och hur internet fungerar. Att arbeta med webbpublicering, att t.ex blogga med sina elever är ett första steg för att elever och lärare ska bli mer medvetna om internet och hur en del av internet skapas. I mitt projekt ser jag elever och lärare ta flera steg mot att få mer kunskap om internet som medium.

Det är stort…

5 reaktion på “Ett öppet internet kräver kunskap

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Mia Ankarvall

  4. Pingback: Mikael Winterkvist

  5. Pingback: Malin Jeppsson

Kommentarer inaktiverade.