Bloggar och webbplatser för att kommunicera skola

Jag läser Malin Strömans blogg och inlägget Redo för skolwebb2.0? När jag läser det så stannar jag upp inför den kommentar som hennes vän lämnat på Facebook, om de webbprojekt (initiativ som han tog för fem år sedan) och iakttagelsen att

Min bild då var att det var väldigt, väldigt långt kvar att vandra. Kanske skulle ett skolwebbsprojekt som pushade för dessa möjligheter hjälpa till viss del. Det har ju gått ett tag sedan dess. Jag upplevde då att de lärare som var mest nyfikna var de äldre; och de som hade svårt att nå fram till sina elever.

Malin avslutar sitt inlägg med att börja nysta i hur

jag nystar vidare lite härifrån för att se hur klassbloggsverksamheten inom skolan ser ut för tillfället :-) .

Jag tänkte ta upp den tråden från min horisont, eller snarare från Webbstjärnans horisont och ge en bild av vad några av våra deltagare gör i tävlingsklassen 1-5.

Christmas crackerChristmas Cracker

Mitt urval är att jag har valt att presentera de skolprojekt/klassprojekt som har någon form av innehåll, och ge en bild av hur webben används i skolan. De bidrag som presenteras inte i någon speciell ordning och intrycken är mina, bara mina. Att WordPress är det vanligaste verktyget i min genomgång beror att vi på Webbstjärnan uppmuntrar nybörjare att arbeta med WordPress det är ett enkelt nybörjarverktyg som ger mer möjligheter än att bara skapa en blogg.

Följande coola bidrag stannar jag upp vid när jag tittar på hur webben kan användas som ett kommunikationsverktyg i skolan, om skolan och med skolan.

  • 4b:s superduper blogg vars syfte är att använda ”bloggskrivande för att skriva, kommunicera med i första hand elevernas föräldrar och att använda internet som en pedagogisk resurs” Det sker genom inlägg som Viktors Storm i natt: ”I går kväll blåste det jättemycket. Det föll ner ett träd vid Lunna och vid Önneröd. I går när jag, min mamma Jessica och min storasyster Emilia var i stallet så blåste det enormt mycket!
  • 1 dec 2010

  • 5C klasslogg vilket är en klasblogg där klassens veckovärdar skriver och uppdaterar bloggen genom att berätta om veckans aktiviteter och det kan se ut på följande sätt: Nu är vecka 48 slut ”Denna veckan har varit rolig på idrotten för att vi har dansat och spelat basket. Vi har börjat sjunga ”silent night”,”there’s somthing stuck in the chimmey”,”mer jul” och tjejerna har sjungit ”julen är här”.

Det är korta sammanfattningar av veckan som varit, skriven av eleverna, men jag riktigt ryser när jag tar del av det.

  • 5cbloggen är ett annat exempel vilket inte alls är en blogg utan är en webbplats i Joomla som tycks fungera som ett forum om 5c skolvardag, vad kan man säga annat än att man gillar.
  • B4 i världen, som är ett SO- och svenskprojekt om världen, eleverna arbetar i par med forskning kring välden och länder i olika världsdelar. Jag blir alldeles mjuk i själen när jag läser Måns inlägg där han berättar om vad man få och inte får göra på internet” På internet kan man skriva om många olika saker, men man får inte skriva vad som helst. Det finns lagar mot att ta information utan tillstånd, det kallas upphovsrättslagen.”
  • Robotdoktorn är ett annat spännande webbprojekt, eller klassblogg. Det är ”en hemsida som hör till klassens arbete med olika moment i undervisningen under läsåret 2010/2011. Undervisningen är tänkt att inriktas mot ett så kallat genrepedagogiskt, språk- och ämnesutvecklande arbete.”

The Clones admires timeless beauty.
Möjligheterna är många och lärare respektive elever använder också dessa möjligheter som projektet med bloggen

  • Detektiven Emil och vi som handlar om en klass läsning och funderingar kring Anna Janssons böcker idagarna har de bland annat besökt Fornsalen och vi som följer bloggen kan också följa elevernas utforskande som i inlägget Fornsalen och Silverskatten

På webben precis som i skolan möter vi många möjligheter och varianter.

Jag vet inte om ni vet om att det finns så många underbara bloggar i skolan, och än har jag inte nått slutet på listan för att nämna ytterligare en så är

  • Klassrumsnytt grym, de använder film, text och webbens möjligheter för att närma sig värdegrundsfrågor som i filmen Snöbollsmobbning, eller berättar om sitt engagemang i Webbstjärnan i filmen Klassrumsnytt 2.
  • flowers for Karin in december

  • Netikbloggen är ett projekt där bloggen används för att förankra skolans likabehandlingsplan, genom att de publiceras berättelser som sagan om Jack.

Och i alla ämnen. Det visar om inte annat bloggen

  • NO i 5h som är en blogg för att dokumentera det som ”vi har gjort på No och kanske fylla på med lite fakta!” Bland annat har de lagt upp en sida med periodiska systemet
  • Piloten45 är en blogg/sajt som lyser av självförtroende. Jag bara säger att ni ska titta på inlägget om Williams föreläsning om Lappland. Kan stolthet lysa starkare?

I skolan används som sagt inte bara bloggar utan även Wiki:sar

  • Roten 3an är en spännande wiki av Klass 3:s som i sin presentation skriver ” Vi som skriver och berättar på den här sidan går i 3:an i en skola i Sundsvall. Vi ska försöka använda oss av tekniken och framförallt datorn för att lära oss mer. Vi tycker det ska bli spännande att andra kommer att se vad vi arbetar med och läsa det vi skriver.”
  • Skoltidningen Roingeskolan, som eleverna gör på elevens val. Att lägga upp en sajt är ett enkelt sätt att aktivera eleverna för deras skola och ge dem en möjlighet att ge en bild av deras skolas på webben
  • Tegelbobarn är en blogg som har varit aktive ett tag och som på många sätt kan sägas vara klassbloggens klassblogg.

clones with sparking lights almost lightsaber on the fifth of December
Vi på Webbstjärnan har ju även gjort en bloggguide utifrån den bloggen för att hjälpa våra lärare, att komma igång med att blogga i undervisningen.

  • Corpus5 är en blogg eller webbplats, där elevernas skolarbete om kroppen presenteras som en webbplats där det ”finns fakta om människokroppen. Man kan läsa om kroppens olika organ och titta på bilder/filmer. Vi jobbar i mindre grupper och varje grupp skriver om olika saker som rör människokroppen.”
  • Väderklassen är en skolsajt som handlar om ett väder-projekt, där du kan få veta mer om olika sorters väder. Läs t.ex om hagel. Tänka sig, det som vi ständigt pratar om.

Det COOLASTE är att det inte är slut än, ända fram till den sista februari har lärare och elever i skolan möjlighet att ta del av Webbstjärnans erbjudande om att få en alldeles egen .se adress (domän), ett gratis webbhotell (under ett år). Så än har jag troligen inte ens sett det bidrag som kommer att slå juryn med häpnad.

Det de bidrag som deltar i Webbstjärnan gör är att skapa skolarbete på webben. Visa, vad eleverna gör i skolan och i detta lilla urval kan vi se att det finns mycket möjligheter genom att använda webben för att kommunicera om skolan och skolarbete.

Så se och fundera på vad du kan göra tillsammans med dina elever, eller hur du som förälder kan inspirera dina lärare/barn att använda webben som ett verktyg för att berätta om skolan, skolarbetet på ett enkelt sätt kan visas för fler.

Alla bilder är hämtade från flickr/kalexanderson och ligger under CC (by, nc, sa)

11 reaktion på “Bloggar och webbplatser för att kommunicera skola

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: .SE

  3. malin ströman

    Det syns ju tydligt – skolan och eleverna är redo. Tillräckligt många visar hur bra och roligt bloggverktyget är att jobba med för att det ska gå att säga att det är värt att pröva. Jag kan sitta på föräldraråd och diskutera detta med rektorn i ett par år framåt. Hur tar man det till en högre nivå – att införa det som ett erbjudet alternativ till en ohanterlig skolwebb bakom lås och bom utan möjligheter, utan liv eller pedagogik? Lärarna är som sagt redo att byta till något bättre, men både de och föräldrar är just nu fångar i skolwebben och jag tror att många behöver bli hänvisade till något annat för att orka börja om med ett nytt verktyg. Det är ju som sagt många som har kommit igång, men långt ifrån alla.

  4. Pingback: Webbstjärnan utmanar… uppmanar | Pip – Pedagogisk idé o produktion

  5. Marie Andersson

    Kan man licensera klassbloggen under CC? Med tanke på att det är elever som fyller den med innehåll kan de då ha en CC-licens när de ännu inte fyllt 18 år. Jag har för mig att jag läst något om det. Hmmm .. kanske något att fylla ett blogginlägg med 🙂

  6. Lisa

    Har du anlag för tankeläsning????

    För några timmar sen stod jag och lovade att göra en exempelsammanställning på olika typer av klassbloggar till mina kollegor. Vi på skolan har idag haft en rejäl IKT-Kickoff där alla inledde med att starta en egen blogg! Under arbetet dök en del frågor upp:
    -Varför klassblogg?
    -Vad ska man skriva där?
    -Räcker det inte med veckobrev?

    Jag kommer så hem, öppnar min egen blogglista där du ligger som en av mina favoritbloggare, och så har du skrivit detta inlägg! Som hand i handske!

    Tack Kristina! Så klokt av dig att visa hur det kan se ut. Hoppas att mina kollegor hittar något tänkvärt, matnyttigt, för nu är vi på gång! 🙂

  7. Pingback: Att leda som exempel – fungerar det? | Kristina Alexandersons blogg

Kommentarer inaktiverade.