Jag har ju gästbloggat om Creative Commons på Gotland

Jag gör en Klang, väljer ett passande citat och länkar. Jag tycker att ni ska läsa inlägget Vad kan en turistbyrå vinna på att dela? Det ger en del tankar som jag har om vad turistbyråer kan vinna på att licensiera sitt material under Creative Commons

Turistbyråns själva affärsidé är i mina ögon att sälja en plats, eller flera platser, och den/de upplevelser som platsen kan medföra.

Hur görs det? Jo, genom berättelser för när vi ska beskriva platser som vi har besökt eller som vi ska besöka använder vi bilder för att fånga platsens magi och förmedla de känslor, som vi har med platsen eller som vi hoppas få.

I en digital vardag sprids många av dessa berättelser online, av ”turisterna” eller de blivande turisterna, av och genom turistbyrån också så klart. Men besökarna är viktiga, de berättar för sina vänner på Facebook att de ska till Gotland, att de varit på Gotland, och aldrig tidigare har det varit så lätt att dela och sprida bilder, en del av den marknadsföringen av en plats sker idag precis som igår av användarna, men den stora skillnaden är att idag är det mycket lättare att dela andras berättelser, turistbyråns, kompisen eller bloggaren och det ska naturligtvis en turistförening använda och Creative Commons är ett juridiskt verktyg som möjliggör detta utan att användaren/den möjliga turisten begränsas av upphovsrätten.

Har du funderat på vad du skulle vinna? Vad du skulle förlora? Vad som skulle hända om du delade mer generöst av ditt material? Dina texter, dina bilder, din musik…. Fundera du med!

What goes around comes around

2 reaktion på “Jag har ju gästbloggat om Creative Commons på Gotland

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Henrik Löwenhamn

Kommentarer inaktiverade.