Bilden av en plats och bilden av dig

Det är viktigt att föra samtal kring de digitala avtryck som vi och våra elever lämnar efter oss, eftersom de med största sannolikhet kommer att finnas kvar länge och kanske användas i sammanhang som vi inte hade tänkt oss.

NMA.0028732

NMA.0028732 (Ingrid Bergman av KW Gullers) by Nordiska museet CC (by, nc, nd)

Vilka avtryck lämnar vi efter oss på nätet?

I Datainspektionens senaste tidning om Integritet i fokus läser jag att Rädda Barnen har lanserat en ny tjänst som heter Bildkollen. Bildkollen är en bildsökningstjänst som gör det möjligt för dig att ta reda på om och hur dina bilder sprids av andra på nätet.

På Bildkollens sida ”om bilder på nätet” har Rädda barnen också gjort en liten checklista över vad vi ska tänka på innan, om och när vi publicerar bilder av oss själva på nätet. Den checklistan är utgångspunkten för dagens inlägg. I checklistan står det:

Tänk på detta innan du lägger ut bilder på dig själv:

  • Kan jag stå för bilden om flera år?
  • Hur uppfattar andra mig när de ser bilden?
  • Finns det saker i bakgrunden som andra inte borde se?
  • Bryter bilden mot personuppgiftslagen (läs mer på datainspektionen.se)?

Men min erfarenhet är att det ofta är lättare att prata om checklistor med hjälp av ett konkret exempel. När det kommer till att välja exempel är det viktigt att välja ett som eleverna kan relatera till, och ett som gör att de kan pröva checklistans olika punkter.

Välj en plats

Jag tycker att du ska välja en plats som utgångspunkt för er bildsökning. Det ska vara en plats som du och dina elever känner till väl. Det kan vara er stad, stadsdel eller er skola. Använd platsen som utgångspunkt för er bildsökning och för att prata om checklistan.

Innan du, tillsammans med dina elever, gör er bildsökning bör du fråga dina elever vilka bilder de tror att de kommer att få upp på sökordet, samt varför. När ni sedan gjort sökningen tycker jag att du ska fråga dem:

  • Hur många bildträffar fick de?
  • Vilka bildträffar får de och varför?

Prata sedan om vilken bild, som sökningen ger av sökordet. Hur uppfattar de platsen? Hur tror de att andra uppfattar platsen? Samt varför? Undersök också hur bilder kopplas till platser, genom att fråga dina elever varför de tror att dessa bilder kommer upp när ni gör en sökning på sökordet. Hur kopplas bilder till sökord på nätet?

Kan man styra bilden av en plats på nätet?

Diskutera med dina elever om de tror att det finns möjligheter att styra vilken bild som ges av en plats, av ett sökord, av en person på nätet?

Låt sedan samtalet komma in på hur dina elever tänker kring de bilder som de publicerar av sig själva på nätet. Vilken bild ger de av sig själva genom de bilder som de sprider? Fråga också dina elever hur länge tror de att den bild som de ger av sig själv idag, kommer att följa dem på nätet.

Tipsa om Bildkollen

Glöm inte att tipsa och pröva bildkollen som ett verktyg för att undersöka var de bilder som du och dina elever publicerar hamnar.

2 reaktion på “Bilden av en plats och bilden av dig

  1. Niclas Ottosson

    Hej

    Det är jag som har skrivit checklistan och är jätteglad för din konstruktiva kritik. Tack!

    Måste även påpeka att jag läser din blogg dagligen och tycker att den är helt suverän. Den bästa inom området

    Mvh
    Niclas Ottosson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.