Webbtidningar och svenskämnet på webben

I förra veckan skrev jag om vad elever gör på webben, och eftersom jag tyckte att genomslaget var så stort och att det tycks finnas ett behov av att få inspiration, och fler goda exempel på hur man kan arbeta med webbpublicering i skolan. Därför har jag valt att göra en liten serie av det och använda min blogg för att presentera vad elever gör på webben, då de arbetar inom ramen för .se|Webbstjärnan.

Det är bara att det är många bidrag (till min stora lycka!!!), och alla kan inte presenteras i ett inlägg så därför har jag valt att göra ämnespresentationer och börjar med ämnet svenska i tävlingsklassen 6-9, och betar av de övriga ämnena de kommande dagarna, alltför ge inspiration för hur lärare och elever arbetar med webben i skolan.

we'll get light saber for Christmas

Det jag ser när jag tittar igenom bidragen är att webbpublicering används i alla ämnen och i alla åldrar och för många olika syften och det är så himla spännande. Så här kommer en kort presentation av de bidrag som berör ämnet svenska och som kommit igång i årskurs 6-9.

Skoltidningsprojekten

Skoltidningsprojekt är inte ovanliga och vi på Webbstjärnan har några, vilket vi är extremt stolta över. Skoltidningen får genom webben ett andra liv och möter få inte bara skolan som mottagare utan även föräldrar, tidigare elever och potentiella elever. Spridningen av skolans nyheter och arbete når utanför skolans fysiska väggar. Sånt gillar jag. Våga vara skola, våga visa skola, våga kommunicera skola!!!

Skoltidningar är ambitiösa projekt som vill mycket, det illustrera projektet Inspace, som fortfarande befinner sig i startgroparna, men som drivs av två elever i årskurs nio som kommer att lägga ut:

”bilder, uppsatser, målningar osv. helt enkelt saker som eleverna gjort.”

En annan skoltidning är Skoltidningen i Bäckbyskolan där eleverna i år 6 på Bäckbyskolan skriver om viktiga saker som intresserar dem. Bland annat finns det ett trevligt reportage om miljön. Även på Annerstaskolan har de också en skoltidning Annerstabladet där eleverna tillsammans med sin lärare lär sig verktyget WordPress.

Stepping stones for Clones

Vi har sedan flera skoltidningsprojekt som har kommit lite längre som Norrvikens random news som presenterar nyheter och undersökningar de gör på sin skola. De har allt från filmer som eleverna gör om mobbning till egna undersökningar som den om vilken läsk som eleverna i skolan föredrar.

Tre andra skoltidningar i tävlingsklassen är Smedinge Extra, Brunns skolans Journalister och Strandnytt. Det som de här tre projekten har gemensamt är att de verkligen har kommit igång. På Smedinge Extra skriver eleverna om allt från boktips och badminton till kamratstödjardagar, som utomstående läsare får man en personlig och trevlig inblick i vad som händer på Smedingeskolan. I skoltidningen Brunns skola journalister kan jag läsa om spelberoende bland sjuorna till ta del av filmer som de gjort. I strandnytt läser jag om de senaste händelserna i skolan om julstök och Luciatåg och jag njuter.

Is the Clones cloning Dolly?

Vi på webbstjärnan kan stolt säga att i vår tävling finns det en rad riktigt spännande skoltidningsprojekt och med tiden kommer vi att se riktigt välfyllda skoltidningar, så här långt. Vi ser fram emot att se alla dessa skoltidningar ta steget fyllt ut och delta i tävlingen, för ni vet väl att man måste anmäla sig, lägga upp loggan och göra en Om-sida.

I svenskämnet – hur används webbpublicering där?

The Clones are giving the Stormtrooper stage direction

Kopplat till svenskämnet har vi en rad bokbloggar, som bland annat Träkvistas åttor som valt att arbeta med Douglas Foleys ungdomsromaner och använder bloggen för att göra litteratursamtalet mer levande eller som fantastiska98or där eleverna använder bloggen för att redovisa sina textreflektioner. Vi har också 7it-media som är en loggbok för årskurs sju och deras läsande av romanen blåögd. Eller 9 it-media som använder bloggen för att bland annat skriva om boktips som I taket lyser Stjärnorna.

Ett annat syfte med att använda webbpublicering i skolan är självklart att skapa intresse för skönlitteratur och läsning – genom att på bloggen ha en levande dialog om romanerna och deras innehåll hoppas vi skapa mer lust att läsa bra böcker! Vilket är ett av syftena med Svenska med Träkvistas nior och åttor.

C Clone's name sign in the Commission

Sedan har vi skrivbloggarna, eller de som använde bloggen som en portfölj som Superstarmedia en av våra vinnare från i fjol, som tagit chansen utnyttjat möjligheten att tävla, och återanmäla sitt lag än en gång till Webbstjärnan. Med den bloggen som utgångspunkt skapade vi även en guide, som du kan använda kolla in den Superstarmedia-guiden längst ner.

Ett annan just påbörjad skrivblogg är 6it-media som handlar om hur bra de kan bli, och tänker bara åh så rätt, om ni bara skriver, dokumenterar så kommer ni att bli bättre än bra. Så jobba bara på. Det kommer att vara en blogg som är spännande att följa.

Sedan har vi praobloggar där eleverna bloggar om sin praoperiod och de upplevelser som de har under prao-perioden i nian som bloggarna från Fittja http://fittjavoices-a.se, http://fittjavoices-b.se, http://fittjavoices-c.se. På Fittjaskolan har de också en blogg Norra B som är en blogg där eleverna ska bygga broar mellan olika kulturer. Deras blogg är grym, de har till och med en egen julkalender.

Avslutningsvis vill jag tipsa om två otroligt spännande bloggprojekt som heter 6:3HEP:s informationsblogg och Vittra Saltsjö-Bo som båda gör varsin form av informationsbloggar, där de kommunicerar ut vad som händer i skolan. Jag kan läsa om allt från hur de på skolan firade nobeldagen till jultomtens hälsning.

I mina ögon använder de bloggen för att kommunicera ut vad som händer i skolan. Härligt!

Alla bilder är hämtade tagna av Kristina Alexanderson och finns i min fotoström på Flickr de är licensierade under Creative Commons licensen Erkännande-ickekommersiell-delalika, och det är fritt att använda dem i icke-kommersiella sammanhang så länge du talar om att det är jag som tagit bilden och anger villkoren för hur du får sprida bilden under, dvs CC (by, nc, sa)

Jag vill också uppmana alla som känner sig inspirerade och vill vara med att anmäla ett lag till Webbstjärnan, en tävling som handlar om att publicera skolarbete på webben. Vi har öppet för anmälan ända fram till den sista februari.

4 reaktion på “Webbtidningar och svenskämnet på webben

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Malin Jeppsson

  3. Cecilia Johansson

    Oj vilken massa fina tävlingsbidrag. Det är tuff konkurrens för Superstarmedia i år. Men 8B antar utmaningen, vänta bara!

Kommentarer inaktiverade.