Hur använder ungdomar i ålder 18-24 nätet?

Jag får via min kollega Pernilla Rydmark korn på Jakob Nielsens Alertbox om College students on the web. För er som inte känner till Nielsen så anses han av många vara en guru i användbarhet på nätet.

Han gör studier om användares beteende på nätet. I sin senaste studie har han gjort en observationsstudie på collegestudenter och deras nätbeteende. Resultatet är spännande det säger om inte annat sammanfattningen.

Summary:

Students are multitaskers who move through websites rapidly, often missing the item they come to find. They’re enraptured by social media but reserve it for private conversations and thus visit company sites from search engines.

Och fortsätter med att säga att de unga är en ”online-generation” som tillbringar en stor del av sin tid på nätet, men det gör ju jag med… De intressanta är att Nielsen går med sin studie igenom ett antal myter som han prövar som att:

Students Are Technology Wizards

Students are indeed comfortable with technology: it doesn’t intimidate them the way it does some older users. But, except for computer science and other engineering students, it’s dangerous to assume that students are technology experts mdash; or ”digital natives” as it’s sometimes called.

College students avoid Web elements that they perceive as ”unknown” for fear of wasting time./…/

In particular, students don’t like to learn new user interface styles. They prefer websites that employ well-known interaction patterns. If a site doesn’t work in the expected manner, most students lose patience and leave rather than try to decode a difficult design.

Studenter VÄLJER BORT det okända, vill inte lära nya gränssnitt, otåliga och rastlösa i sitt beteende. De är bekväma med tekniken och räds den inte, men de är inte tekniska experter. Det är som jag brukar säga det tar emot att lära nytt!

Alla resultaten är intressanta vill gärna lyfta fram några till myter som Nielsen prövar och ser om de håller som att bara för att man på sin webbplats vill nå unga ska man ha mycket multimedia, men Nielsen menar att många gånger väljer hans respondenter bort det, de tilltalas av sajtens utseende:

Students often judge sites on how they look. But they usually prefer sites that look clean and simple rather than flashy and busy. One user said that websites should ”stick to simplicity in design, but not be old-fashioned. Clear menus, not too many flashy or moving things because it can be quite confusing.”

Sedan var det sociala medier och vilken betydelse de har samt hur studenter förhåller sig till sociala medier och företagssajter:

Myth 3: Students Are Enraptured by Social Networking

Yes, virtually all students keep one or more tabs permanently opened to social networking services like Facebook.

But that doesn’t mean they want everything to be social. Students associate Facebook and similar sites with private discussions, not with corporate marketing. When students want to learn about a company, university, government agency, or non-profit organization they turn to search engines to find that organization’s official website. They don’t look for the organization’s Facebook page.

Jag känner mig inte så förvånad, min bild av mina elever som befinner sig i den nedre delen av respondentgruppen vill inte heller att allt skulle vara ”socialt”. De söker inte efter en organisation på Facebook… spännande, och det tror många eller så vill de tro det…

När det kommer till hur studenter i åldern 18-24 ser på innehåll och förhåller sig till innehållet på webbsidor, är de källkritiska för att formulera det kort och vad kommer Nielsens studie fram till?

Students were frustrated by sites that provided shallow information. College students demand more evidence than teenagers do.Not all students trust or believe everything they read on the first website they hit. In fact, many students were skeptical or turned off by websites that lacked depth and detail, or didn’t answer their questions.

Whereas younger users don’t always recognize advertising, students have a keen eye for adsand don’t like being tricked by sites that don’t clearly differentiate between editorial and advertising. Here’s one student’s comment on the eHow site: ”I think that they have a lot of ads, which is kind of annoying. It kind of is difficult to distinguish what’s the ad and what’s actually on the website.”

This doesn’t mean that students dislike all ads. In the study, they appreciated ads and offers that appealed to them and were relevant to their current goals. For example, one student liked a fashion ad because ”it’s more up-to-date and specific to what I want.”

Despite their general level of skepticism, most students suffered from Google Gullibility where they often uncritically selected the first result returned on the SERP (search engine results page).

De tänker på innhållet, men inte hur de hittar innehållet, intressant. Det lär jag få återkomma till. Men tills dess tycker jag att du ska djupdyka in i Nielsen studie för det ska jag göra mellan julmaten och julfirande.

Säger Nu God Jul till er som läser. Jag kommer inte att uppdatera bloggen under julen i någon större utsträckning, men ska ägna helgen åt att fotografera, så kanske blir det en eller annan bild, och kanske ett eller annat bildinlägg.

GOD JUL!