Webbstjärnan -vad är det egentligen?

Jag fick frågan av Plingan71 igår på twitter:

Funderar på webbstjärnan för mitt Robinsonprojekt men vet inte om det platsar eller hur tävlingen funkar http://bit.ly/eyt7vN

När jag sedan klickar in på Ingelas Robinsonprojekt så tänker jag, wow. Vilket projekt! Vilken kreativitet, tänk att detta händer i skolan, i svenska skolan, på webben. Det är ju bara för coolt!

Ingela har tillsammans med sina elever skapat en wiki-spaces där de tillsammans spelar/skapar en Robinson-historia med olika äventyr. Projektet handlar om att utveckla elevernas färdigheter i svenska och på wikins sida som heter Mål och Innehåll läser jag följande:

Expedition Augustenborg – ett tema i svenska/SET

Under det här temat kommer du att få arbeta med en mängd olika saker och i olika sammansättningar. Inspirationen kommer från det kända tv-programmet ”Expedition Robinson”. Vi kommer bl a att gå igenom en del skrivregler, genreskrivande, öva muntlig framställning, diskutera och läsa bok.

Målen för det här temat är att du, som elev, ska:

  • Utveckla din fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur.
  • Utveckla din språkliga säkerhet i både tal och skrift.
  • Utveckla din förmåga att uttrycka dina tankar och känslor, samt värdera och reflektera.
  • Få ökad kunskap om hur man skriver olika sorters texter och i dessa texter tillämpa de skrivregler som finns.
  • Kunna använda datorn som ett medel för att söka information, presentera information och redovisa uppgifter.

Sedan klickar jag in på lagen, på deltagarnas profiler, deras anmälningsbrev och njuter som till exempel av att Judy tar med sig

Jag vill ta ned mig stressboll .

Det kan ju behövas om ska överleva på en öde ö tillsammans med en grupp främlingar. Ingelas projekt är precis vad Webbstjärnan handlar om.

Webbstjärnan är Stiftelsens för internetinfrastrukturs (.se) satsning på internet i skolan. Syftet med projektet är att synliggöra det skolarbete som sker på webben, med internet som plattform. Det främsta medel som vi har för att göra det är vår tävling, som är öppen för alla elever i svenska skolan. Alltså alla elever som arbetar med att publicera sitt skolarbete på webben får delta och kan vinna 20 000 kr.

Vi på Webbstjärnan vill mer, vi vill att alla elever ska kunna delta, att alla elever ska arbeta med webben och för att stödja det har vi på .se: seminarier för lärare, en webbplats som är full med information om hur man skapar webbplats i skolan. En webbplats kan ju vara allt från en blogg till en wiki, till en skoltidning, till en ”traditionell webbplats” till ett forum, och allt platsar i Webbstjärnan. Vi erbjuder också lärare som vill arbeta på en egen domän möjligheten att få en egen .se-adress och ett eget webbhotell under det år som man deltar i Webbstjärnan. Men det är inget tvång, alla domäner/domännamn får delta, om du har en webbplats på en wikispaces (som Ingels) får den också delta i Webbstjärnan. Det är bara att anmäla den som ett bidrag.

De krav som vi har för att ett bidrag ska kunna tävla är att ett deltagande lag har:

Webbstjärnans logga på startsidan

En om-sida som

  • berättar vilka som står bakom webbplatsen
  • syftet med webbplatsen
  • pedagogisk koppling, till mål och kursplan
  • hur tävlingsbidrag förhåller sig till upphovsrätten
  • samt en motivering varför ditt bidrag ska vinna

Webbstjärnan är alltså både en tävling och en utbildningsresurs, vi vill stödja och hjälpa lärare att arbeta med webben som en plattform för att presentera skolarbete.

Självklart platsar en webbplats som Ingelas, och det är bara att anmäla sig och du kan anmäla dig ända fram till den 28 februari, bedömningen av bidragen börjar den 1 april.

13 reaktion på “Webbstjärnan -vad är det egentligen?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: .SE

  3. Pingback: KristinaAlexanderson

    1. Ingela

      Det måste jag ju nu, efter så här fin respons och förklaring! Tänk vad kul ungarna ska tycka det är att vi kan ha en chans att vinna något på det jobb vi gjort. För de tycker inte riktigt att vi har gjort något under hösten, de förstår inte att de lär sig trots att vi inte använder böcker ;)

  4. Ingela

    Tack, tack snälla Kristina! Det är så kul med respons, att någon ser och tycker om det man gör. Vi har ju arbetat lite i motvind, med bristande tillgång på datorer i ett av Malmös absolut fattigaste områden. Men med god planering och villiga elever så går det mesta.

  5. Pingback: kajsasi

  6. Pingback: Urban Sundstrom

  7. Pingback: .SE

  8. Pingback: Anna Malmberg

  9. Pingback: Låt skolarbetet hamna på internet | Kristina Alexandersons blogg

  10. Pingback: Maud Hell

Kommentarer inaktiverade.