Internet i de samhällsorienterande ämnena

Social science
Social science av Anders Sandberg CC(by)

Internet är ett medium som är som skapat för de samhällsorienterande ämnena, på många sätt. Genom sin aktualitet och tillgänglighet och det ser man även när man tittar igenom bidrag i Webbstjärnan som berör de samhällsorienterande ämnena. Jag fastnar i tanken länge hos bidraget som heter Mitt eget parti – Skapa ett parti som är en webbtjänst skapade av

William, Filip, Pelle & Daniel i 8B från Södervikskolan

Tanken med webbprojektet är att skapa ett webbgränssnitt som gör att man kan skapa eller registerar sitt eget parti. Spännande idé. Det skulle vara roligt att använda i skolan i arbetet med politiska partier och låta eleverna skriva manifest och skapa egna partier.

Bland bidragen som står ut i tävlingsklassen 6-9 är också Koppersexorna som var det hundrade tävlingsbidraget i Webbstjärnan och vi som redan har nått över 1000 bidrag. Det känns som ganska länge sedan. Deras webbprojekt handlar om att

”vi som besökare följa Koppersexornas resor runt jorden. De skall besöka minst två länder i varje världsdel och ta reda på så mycket olika fakta som möjligt.”

Bland de bidrag som imponerar på mig är Monicas stjärnor som är en blogg för gemensam reflektion eller som det står i dårraden:

Det här är en plats för reflektioner utan facit. Främst för eleverna i klass 8a på Årstaskolan men alla andra seriösa skribenter är välkomna.

Sedan bläddrar man igenom bloggen och läser de tankar och utkast till reflektion som läraren bjuder in sina elever till samtal kring smått som stort bland annat om Upplysningens kvinnosyn och njuter, som när jag läser följande kommentar av Hjalle:

Mary Wollstonecraft ville att killar och tjejer kulle ha samma rättigheter och möjligheter i livet. När min mormor var 15 år så tog hon mod till sig och frågade sin gympalärare om de kunde spela fotboll. Läraren blev upprörd och min mormor fick ” hemskickad anmärkning” för att hon var så uppkäftig… … Idag 50 år senare så skulle det bara vara konstigt om en lärare blev arg för att en tjej vill spela fortboll. Nu kan alla som vill oavsett kön i Sverige spela fotboll . Det finns allsvenskan, EM, VM och guldbollen för tjejer. Jag tror att vi har fått ett jämlikare samhälle bara för kvinnor och flickor har vågat stå upp för det de vill med jämlikheten

good-for-nothing and Clones

Good-for-nothing and Clones av Kristina Alexanderson CC (by, nc, sa)

Bland de sajter som jag verkligen också vill lyfta är Dilemman, som är ett projekt som handlar om etik och moral. Jag vet att mina kloner har varit på gästbesök genom att deras lärare använt dem i en presentation. Det är en fin sajt om olika dilemman och som använder möjligheter som tekniken medför som att göra opinionsundersökningar och redovisa dem i diagram se till exempel resultatet på den som handlar om vad eleverna skulle göra om de hittade 500 kr.

Sedan finns det naturligtvis klassbloggar som berör SO-ämnet som Spruttifjuttbloggen, klassbloggen för 6b. Där vi får följa vardagen som att eleverna skriver i varandras hjärtan, och se så trevligt de skriver.

Ett spännande projekt handlar om Partnerskolan som är en blogg som dokumenterar den resa som Hammarskolan gjort till Polen och förintelselägret Auschwitz. De har bland annat gjort ett bildspel av sina bilder från Auschwitz.

Sedan har vi en underbar sajt om ekonomi som Vittra i Gerdsken gjort. Sajten handlar om vad som gör att somliga blir fattiga och andra blir rika och eleverna redovisar sina arbeten på webben. Sajten är på många sätt en symbol för precis det som Webbstjärnan handlar om, nämligen att publicera skolarbete på webben, uppsatser, filmklipp och podcasts.

4 reaktion på “Internet i de samhällsorienterande ämnena

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: joha88

  3. Pingback: KristinaAlexanderson

  4. Pingback: Länkskafferiet

Kommentarer inaktiverade.