En bokblogg med mersmak

Jag är väldigt förtjust i bokbloggar och kan lugnt säga att jag i mitt arbete möter en del. Och häromdagen stötte jag på en som verkligen gav mersmak det är Bokbloggen TV10 grupp 3, som handlar om läsningen av Ingen grekisk gud, precis av Katarina Kieri.

The small ones are taking turn in trying the Camera

The small ones are trying the Camera av Kristina Alexanderson CC (by, nc, sa)

Om jag förstår det rätt så är bloggen ett avslutat skolprojekt och eleverna ska blogga om sin läsning av romanen. De har skrivit bloggen under den period som de arbetat med ett antal ungdomsromaner. Personligen kan jag sällan låta bli att läsa skolbokbloggar i sin helhet när jag ramlar över dem. Och jag  har fastnat för just bloggen TV10 grupp 3, och en av anledningarna är Victors inlägg underbara inlägg. Han går i årskurs ett och hans skrivande är personligt, rakt och ärligt, allt sånt som jag älskar. Han börjar sin bloggkarriär ärligt och väldigt rakt:

TJA

jag heter victor och går i TV10, vi ska tydligen blogga om en bok vi ska läsa, den heter ”ingen grekisk gud precis”, jag tycker bloggning och allt dethär är väldigt fjantigt, jag gör det bara för betygets skull, har twittrat lite förut, har inget direkt intresse av det. F=ma, en vilande kropp vill fortsätta vila, bai.

Sedan följer han upp det första inlägget med några underbart fina inlägg, personliga,med mycket reflektion och eftertanke. Hela jag ler när jag läser inlägget Rubrik?.

Rubrik?

Funderar på att börja läsa boken, kommer inte ihåg när den skulle vara utläst… Har läst lite om boken på internet, verkar ganska trist, vill läsa fantasy!

Sedan utvecklas det till ett samtal kring hur han ser på läsandet, och kring om man kan bli populär om man kommenterar på sina egna bilder, eller inte. Victors inlägg får mig att njuta fullt ut. Han tar möjligheten att diskutera både romanen och läsande rent generellt. Jag tänker åh, va stolt hans lärare måste vara när han skriver:

Åh, och nu till min poäng!

Jag har precis läst klart kapitel 2, jag gjorde bara till mig när jag försökte låta intresserad av boken i förra inlägget, det ända lite roliga i den är själva förhållandet mellan läraren och eleven, för som jag skrev tidigare, vem har inte känt så förut?…

Det var min poäng det.

nä, nu ska jag sova, fast det ska jag inte egentligen, jag ska läsa illustrerad vetenskap

inte för att jag tycker om tidningar eller det som står i dom, illustrerad vetenskap är faktiskt helt okej, även om det som står i den är 90 procent strunt, det är i alla fall 10 procent mer riktig fakta och riktigt förnuft att läsa än vad jag tror de flesta andra i klassen gör, no offence. Eller jo.

Det som är extremt tydligt är att eleverna skriver även för mig, som inte är en del av deras undervisning. Det syns extremt tydligt i t.ex Filippas första inlägg där hon skriver:

Mina mål är att kunna få många intresserade att börja läsa denna blogg och få de att vilja läsa boken . Jag vill också kunna vinna stipendiumet som man kan vinna . Jag hoppas att boken kommer va bra och jag ser fram emot att läsa boken för den verkar super braaaaaaa . HA DET GÖTT

Ambitionen är att nå ut, att vinna, men också att samtala med mig och kamraterna. Sedan utvecklas ett samtal kring litteraturen och kring att arbeta med webben och i slutet av bloggen kan jag läsa en elevs reflektioner som Batol som skriver i sista inlägget:

Jag har tänkt på en sak också, jag läser ju som sagt väldigt mycket på fritiden också. Men nu när jag har läst den här boken och samtidigt bloggat om den, är det annorlunda. Jag brukar väldigt sällan läsa ur författarens synvinkel . När jag läser koncentrerar jag mig mest på handlingen. Men nu när jag ska tänka på hur jag ska formulera det jag läser och att jag ska ’’tolka’’ det författaren har skrivit och skriva det här på bloggen, upptäcker jag faktiskt många nya saker! Nu kan jag t.ex. jämföra och upptäcka skillnader mellan olika författare. Det har faktiskt varit roligt det här med bloggen, jag tycker man borde göra det lite oftare så det inte bara är läxor och prov hela tiden!

Batol ger svar på varför skolor, lärare borde använda internet/bloggen i skolan, och jag kan inte formulera det tydligare än Batol gör

Det har faktiskt varit roligt det här med bloggen, jag tycker man borde göra det lite oftare så det inte bara är läxor och prov hela tiden!

Det ska vara lustfyllt att lära, bloggen kan vara ett verktyg för att skapa sådana möjligheter, så gör det…

Är du osäker på hur du ska göra så har jag lagt ut mina instruktioner för en av mina bokbloggar på nätet och de är helt fria att ladda ner, eller ta del av.

ANVÄND DEM!

En reaktion på “En bokblogg med mersmak

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.