Lär dina barn, för ingen annan gör det…

KRI_6978

Igår var jag jag och lyssnade på min kollega och Webbstjärnans fd. projektledare Pernilla Rydmark som pratade på web service Award. Hon pratade om de resultat och den bild som hon fått genom sitt arbete med Webbstjärnan om vad unga gör på webben. Hur elever och lärare arbetar med webbpublicering i skolan.

Genrellt kan man säga att Pernilla såg några tydliga trender när hon skulle summer Webbstjärnans första två år, nämligen att:

  • många av de webbprojekt som Webbstjärnan har är elevdrivna, de skapar en webbplats inom ramen för sitt Uf-projekt eller i samband med att eleverna gör 100p projektarbete i slutet av gymnasietiden.

Jo, så är det flest bidrag i Webbstjärnan kommer från elever som går på gymnasiet och som driver mer eget skapade projekt som projektarbetet eller ett uf-företag i samband att eleverna läser Ung företagsamhet.

  • I Uf-företagens utveckling syns det att elever mer och mer skapar tjänster som de använder sociala medier för att sprida sina tjänster.

Personligen tycker jag att det som Pernilla avslutade med var mest intressant och svårast att ta till sig. Det var när hon pratade om trenden i svenska skolan som handlar om utrusta varje elev med en egen dator, entillen, varsin eller vad dessa satsningar nu heter. Pernilla var i sin bild av framtiden väldigt nykter och sa:

vad gör det för skillnad om man ger varje elev varsin dator om inte läraren är där, inte kan använda datorn/internet de digitala verktygen för och i sin pedagogiska vardag, då gör ju datorn ingen skillnad. Istället borde man utrusta lärare med kompetens, färdigheter och redskap, datorer i skolan ska vara mer än en skrivmaskin.

Och så avslutade Pernilla med orden

Lär dina barn (webben/internet/webbpublicering) för ingen annan kommer göra det…

5 reaktion på “Lär dina barn, för ingen annan gör det…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Copylinda

  3. Anna Bring

    Hej! När jag läser ditt blogginlägg idag känns det tråkigt, men sant att en del lärare inte har de kunskaper de skulle behöva för att stötta alla elever i deras möte med sociala medier. Jag tycker också att det är synd att man inte tycks inse värdet i att dels skola i eleverna i nettikett, dels i att använda sig av den genomslagskraft som sociala medier i skolan. Jag hoppas att jag så småningom ska kunna använda mig av mina ganska nya kunskaper om sociala medier i min undervisning.

Kommentarer inaktiverade.