Lärare måste våga berätta vad de gör -delta i TeachMeet

Is the Clones cloning Dolly?
Is the Clones cloning Dolly? av Kristina Alexanderson CC (by, nc, sa)

Igår fick jag en stark deja-vu av den osäkerhet som ofta följer med oss som arbetar i skolan. Jag fångade följande tweet på twitter från Ingela Clarin, en av de lärare som jag verkligen imponeras:

Blivit ombedd att tala på TeachMeetSyd – uschiamig! Det vågar jag aldrig… #tms2011

TeachMeet är en un-conferens för pedagogisk personal i skolan, lärare, it-pedagoger, bibliotekarier etc. I korthet går kan man säga att det är ett möte där lärare (eller it-pedagoger/bibliotekarier) berättar för andra lärare(eller it-pedagoger/bibliotekarier) om sina idéer, projekt, större såväl som mindre. Det är en informell sammankomst där de som deltar berättar för andra vad de gör på lektionerna.

Åter till Ingela och den tweeten som fångade min tanke, för när Ingela, skriver

uschiamig! Det vågar jag aldrig…

så fångar hon det som på många sätt är så vanligt bland de lärare som jag känner . Det är en känsla av att

”inte ska jag inte”, ”jag har gör väl inget speciellt”, ” jag är bara en vanlig lärare, jag”,

Kanske  finns det något mer där bakom som ”vad ska mina kollegor då tycka?”

Jag har varit lärare i hela mitt yrkesverksamma liv, och jag har länge burit med mig den känsla som jag läser in i Ingelas ord, ”inte jag inte”,”äsch vad kan jag tillföra” och känslan av att ”alla vet ju vad en lärare gör, kan och inte kan, så varför skulle någon vilja lyssna på mig”.

Men när jag tog bladet från munnen, när jag valde att visa vad jag gjorde, när jag började berätta, så visade det sig att min upplevelse, mina tankar och reflektioner delas av andra. Jag blev också varse att jag genom att prata om mitt yrke, skriva om mitt yrke kunde sätta ord på min kompetens, som jag många gånger knappt visste att jag hade. Men det jag också insåg när jag börja prata om min undervisning och som jag tycker att alla lärare som tvivlar på att de har något att berätta, eller ge till någon annan bör tänka på, är att det är bara du som har varit på alla dina lektioner, ingen annan. De flesta har inte sett det du gjort, eller tagit del av det som du inspireras av, så om du berättar kan di få andra lärare att bli inspirerade och våga pröva, kanske nästa gång våga delge och berätta.

Åter till Ingela och TeachMeet, som jag vet att Ingela ser fram emot eftersom jag sett hennes svar på Martin Ekholms tweet

Jag känner mig lite ensam på listan över talare på TeachMeet Syd den 31/3. Tycker att du också ska anmäla dig!http://bit.ly/hAAUzc #tms2011

@marekh75 var någonstans? Äntligen händer ngt här nere!!! 🙂

Ingela, jag vet att du tvivlar, tycker att det du gör inte är något märkvärdigt, men det är just därför du och alla andra lärare ska ta chansen att dela och berätta om ert arbete. För är det behöver vi i skolan: lärare, it-pedagoger, bibliotekarier ska träna på och lära oss. Vi behöver tro på vår egen kompetens och våra erfarenheter och att de har ett värde, så Ingela (och alla andra), ta möjligheten, ta erbjudandet (tänk på att det var någon som bjöd in dig, som vet att du har mycket att berätta) berätta om ett av dina projekt för det är bara du som kan göra det, som en lärare.

3 reaktion på “Lärare måste våga berätta vad de gör -delta i TeachMeet

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Peter Karlberg

  3. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.