”Att besoka en roman” och Låt den rätte komma in-några svar…

Fick i samband med att filmen sändes på Tv frågor kring mina elevers upplevelser av projektet, jag har inte riktigt kommit mig för att svara, men jag tänkte att jag ska passa på nu…

Jag fick följande frågorna om mitt projekt ”Att besöka en roman

1. Hur var elevernas reaktioner på detta projekt? Vad tyckte de var svårt? Vad tyckte de var roligt? Vilket av det de lärde sig ansåg de att de hade störst nytta av? Om man nu kan generalisera en hel klass.

Reaktionerna att arbeta en termin med webben, webbpublicering och en och samma roman. Jag skulle ljuga om jag sa att eleverna jublade. De tyckte att projektet i sig var ganska mycket som vanligt skolarbete. Och många tyckte att det hade fått ta alltför mycket tid, men att de lärt sig bra saker.

En av de elevröster som jag minns starkast var en pojke som sa: Jag har aldrig skrivit en bättre text än den här, och det fanns så mycket stolthet i hans röst och i hans kropp.

De ogillade verktyget. WordPress tyckte de var skräp, och liksom all annan teknik var den inte att lita på, ursäkten om att hunden åt upp skolarbetet kom bara i en ny tappning.

Det var ett svårt projekt, men vem har sagt att det ska vara lätt att gå i skolan, eller att det inte ska finnas utmaningar. Men kanske att jag satte in alltför många utmaningar i ett projekt. Det som de tyckte var svårast var att skriva för en mottagare, på ett sätt som webben, föredrog. Mina elever hade under sin skoltid aldrig skrivit för ”riktiga” mottagare, de som inte var en del av skolarbetet, en del av skoluppgiften. Jag tror att det var en av de största utmaningarna, att möta läsare utanför klassen, skolan i verkligheten.

Nytta? Jag ska inte uttala mig om det…

2. Vad tyckte de om boken? Filmen?

De tyckte inte om filmen, den saknade så mycket av romanen. Jag låter det vara osagt vad mina elever tyckte om romanen.

3. Har de använt sig av webbplatsen efteråt på något sätt? Har den fyllt någon funktion för eleverna? (utöver en webbplats de såklart är stolta över att ha varit med och publicerat!)

nej. Inte, och det var en miss, fast den fyllde en funktion i en uppsats där de skulle värdera och ta ställning till om någon av webbplatserna som de skapat kunde vinna Webbstjärnan 09.

4. Har John Ajvide Lindqvist varit med på något hörn i ert projekt? Vilka har i så fall hans reaktioner varit? Och elevernas?

Nej, han var aldrig en del av projektet och det har jag skrivit om i inlägget ”slutet på Att besöka en roman” här..

En reaktion på “”Att besoka en roman” och Låt den rätte komma in-några svar…

  1. Anna - lärare för nyanlända

    Tack för att du svarade på alla mina frågor! Jag ryser när jag läser om ”slutet” av projektarbetet, det du skrev om i det andra inlägget. Jag tror de allra flesta (alla?) författare skulle bli oerhört stolta över att elever och lärare engagerar sig så i deras verk så som ni gjorde med ”att besöka en roman”.

    Hälsningar,
    Anna Kaya

Kommentarer inaktiverade.