Internet och barn, några reflektioner

Jag arbetar med internet, med internet i skolan för att vara tydlig. Jag arbetar på stiftelsen för internetinfrastruktur och mitt arbete handlar om att stödja skolan i sitt arbeta med att använda internet. Jag arbetar med internet för att jag ser möjligheter, jag ser ett medium som vi i skolan, tillsammans med våra elever kan använda för att skapa möjligheter för kommunikation kring lärande, ett medium som ger möjligheter till lärande, och ett medium som våra barn behöver ha kunskap om. Men frågan är vilka kunskaper vi ska betona och vilken bild vi vill ge av internet?

Jag möter många lärare, jag träffar dessutom föräldrar och barn. Internet och barn väcker mycket frågor så jag hamnar ofta i samtal om internet och om och hur vi- vuxna: lärare, föräldrar, andra vuxna runt omkring barnen ska förhålla oss till internet som medium, många gånger har dessa samtal samma utgångspunkt nämligen:

Internet är farligt.

Hur ska vi skydda barnen? Det vi ska lära barn om internet är relaterat till de problem som ”gammel-media” väljer att betona i sin diskussion kring internet och barn. Bilden som ges är att Internet är fyllt med farligheter, såsom grooming, kränkningar, att barn blir utsatta för kommersiella krafter, våldmobbning och näthat etc. Om jag ska vara ärlig så i min föräldrar-vardag, finns det mer vardagsnära problem som hur lära man ett barn hålla sitt lösenord hemligt, (när de sitter fem tillsammans på fritids dator) eller när jag kommer till insikten om att det finstilta i avtalet på spelsajten innebar att jag ingick ett avtal om en prenumeration.

Visst barn behöver lära sig att vara säkra på internet, precis som de behöver lära sig vara säkra i trafiken. Säkerhet är A och O. Och visst internet är ett medium med massor med kommersiella krafter, men också en arena där Wikipedia har blivit till, Open Source-rörelsen finns här, Creative Commons skapades i det digitala rummets närhet och har sin starka ställning på nätet och i detta medium. Mobbning uppstår inte på nätet, barn som mobbas på nätet mobbas även utanför… det visar t.ex EU kids online, mobbning är ett problem som måste hanteras javisst, men problemet uppstod inte i och med nätet.

Min ringa åsikt är att barn behöver kunskaper om internet, de behöver vara medvetna om att det finns massor med faror, precis som off-line, de behöver veta att jag finns där som vuxen, som ett stöd, som någon man kan prata med när och om det går fel. Men kunskap om internet måste handla om fler saker än om säkerhet, det måste också handla om att bli människa, men också om andra kunskaper och andra färdigheter som att veta vad och varför WikiPedia uppstod, vad som skiljer en blogg från en webbplats, att vuxna också har Facebook, de twittrar inte bara. Barn/ungdomar behöver få kunskaper om hur Google fungerar, och hur resultaten rangordnas, kunskap om mediet gör dem mer medvetna och säkrare.

6 reaktion på “Internet och barn, några reflektioner

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Plura

    Och jag såg det idag när jag var inne på .se.

    Så du har träffat majestätet idag förstår jag när nu .se fått Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

    Grattis!!!

  3. Pingback: Kajsa Hartig

  4. Pingback: Kolla källan

  5. Pingback: annakadric

  6. Pingback: Pia Lang

Kommentarer inaktiverade.