Vilka värden styr Facebook?

Via Emil Tullstedt (@sakj) får jag tips om ett inlägg som handlar om att Facebook censurerar uppdateringar som innehåller vissa konkurrenters namn. Bloggposten ”Facebook Is Now Censoring Status Updates Containing Rival Names” så ges exempel på url-er, webbadresser, företagsnamn som du inte kan skriva i din Facebook uppdatering.

Exempel på Sajter som blockeras är power.com, som enligt deras sajt är en tjänst som gör det möjligt för mig att samla flera konton på olika sociala medie-tjänster på en och samma plats/ett och samma ställe. När jag skriver in webbadressen på Facebook så får jag följande meddelande:

Jag förstår att Facebook vill och tycker att de kan censurera konkurrenter, och stötande innehåll, grupper och vad det nu är. Det är väl gott, men för hur länge då? Och det fungerar så länge det inte drabbar mig, eller?

Jag inser att vi som användare av dessa tjänster vet ganska lite om hur de fungerar och vad de fattar för beslut. Vilka värden driver Facebook framåt mer än att tjäna än mer pengar på att sälja fler annonser till mig. Facebooks dominans tål att tänkas på och behövs diskuteras och reflekteras kring.

Vad som får spridas är intressant, men lika spännande är det att undersöka vad som inte får spridas, samt vilka värden som styr de besluten. Sedan undrar jag hur dessa beslut påverkar vår världsbild och världsuppfattning, vad får vi information om, respektive inte information om.

Facebook är konstruerat för att vi ska dela ”bra” saker, men vem och vad bestämmer vad som är gott? Samt vilken roll har vi?

9 reaktion på “Vilka värden styr Facebook?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Johan Eckman

  3. Pingback: Johan_Groth

  4. Pingback: Erik Lindahl

  5. Pingback: Päivi K.

  6. Erik Lindahl

    Ja det är en mycket viktigt fråga, Kristina. Fortsätter man tankegången kommer ju följande scenario; om/när den dagen kommer när vår uppfattning om vad som är ”gott” går helt emot vad Facebook tycker, är det då också omöjligt för oss att berätta om vår uppfattning via Facebook?

  7. Pingback: Päivi K.

  8. Pingback: Censur och ägarskap. En ytterligare sanning om Facebook | theusr

  9. Pingback: Maria Nilsson

Kommentarer inaktiverade.