Prata om vad gratis på nätet betyder?

Många tjänster på nätet, många sociala medier bygger på en föreställning om att verktyget är gratis. Men jag har frågat mig tidigare vad innebär gratis?

Jag vet att ett av argumenten till att förespråka sociala medier i skolan är att det är gratis, men vad innebär det? Jo troligen att det inte är vi som är kunderna utan vi som är varan, som säljs till någon annan.

Jag vet att jag är en av de som starkast förespråkar sociala medier i skolan, att lärare ska blogga med sina elever, använda twitter, använda wikisar. Ja, jag tycker att det är otroligt viktigt. Jag tycker att det är otroligt viktigt att vi vuxna är närvarande på nätet, att skolan som institution är närvarande på nätet i sociala medier. Men jag tycker att vi behöver prata om kostnaderna.

Jag har arbetat med bloggar med mina elever både på kommersiella sajter och på fristående domäner, men ju mer jag läser om och av avtalen som gäller på kommersiella sajter som Facebook, twitter, blogger etc ju mer övertygad blir jag om att skolarbete på nätet måste också få kosta, tid, pengar, resurser. Det som skapas i skolan ska vara elevernas egendom, inte något som de ska dela med reklam, med kommersiella intressenter, eller material som används för att förbättra kommersiella sajter.

Skolan kan inte uppmana elever, eller kräva att elever blir varor på kommersiella sajter, utan att det pratas om.

Ja, jag vet du säger, men det prioriteras inte, vi får inga resurser för att köpa domännamn och webbhotell, eller vi har inte kunskapen. Och eftersom styrkan i dessa medier är så omvävande, det är verktyg för samarbete, för kommunikation för lärande, då återstår inget annat alternativ än att använda gratis. Prata då med dina elever om vad det innebär, ta det på allvar, prata om vad gratis på nätet betyder.

Jag skulle dessutom vilja lyfta fram webbstjärna som ett alternativ, vi ger lärare och elever möjligheter att arbeta med webben, att få ett eget domännamn och en plats på ett webbhotell. Vårt avtal gör oss inte till ägare av elevernas arbete, utan det är fortfarande elevernas och när året är slut och sajten inte längre brukas kan man ladda ner det som skapats och spara det som en pdf. Det finns wordpress plugin som gör det möjligt att göra en pdf av innehållet.

Jag tycker att det behövs pratas om, allt har en kostnad och det behöver vi prata om.

10 reaktion på “Prata om vad gratis på nätet betyder?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

    1. Anna Arvsten

      Hej, vad bra att du skriver om det här. Jag har funderat mycket över det. Spontant känner jag att självklart ska elevernas material vara deras och inte någon annans och därför behöver skolan domäner fria från styrning av marknaden. Dock behöver vi låta eleverna finnas med i alla dessa fria kanalers tankar för att de ska lära sig att hantera det. Vi måste alltså undervisa i hur vi ska hantera reklam och vad eleverna ska lägga ut till det allmännas ägande och vad vi ska låta de behålla som eget material som de kanske själva ska ge ut t ex en berättelse från någon med talang som lika gärna skulle kunna få betalt av en förläggare istället för att finnas fritt på nätet. Dock kan det vara så att det aldrig ges ut och att det då är roligare att det finns fritt på nätet än glömt i en låda på någon vind.

  2. Pingback: Kolla källan

  3. Pingback: Micke Kring

  4. Leif Ershag

    Riktigt bra poäng och viktig poäng. Själv funderar jag på hur jag gör migrationen från facebook och twitter själv, då jag inte vill vara just en vara.

  5. Lars Aronsson

    En skolklass kan skaffa sig brevvänner i ett annat land, för att öva sig i att skriva brev på ett främmande språk. Förr gjordes detta med brevpapper, kuvert och frimärken. Idag kan det göras mycket billigare med e-post. E-posten kan gå via skolans egna server eller via någon reklamfinansierad tjänst som Hotmail eller Gmail. Men det är ju inte reklamen som är den stora förändringen av kostnaden, utan att e-post (även om man kör egen server) är så fantastiskt mycket billigare per brev (och snabbare) än vad papper och porto någonsin kan vara.

    Facebook har sin förebild i gamla tiders fotokataloger, som trycktes en gång om året och inte nådde utanför den egna skolan. Statusuppdateringen på årsbasis kunde vara ”en ny skolorkester har bildats”. Men ingen kunde berätta i katalogen vad de gjorde kvällen innan och få kommentarer på det. Det är datoriseringen och Internet som är revolutionen, inte reklamen.

  6. Micke Kring

    Härligt att du tar upp det. Jag har funderat en massa på detta den senaste tiden och håller med om att vi måste informera eleverna om varför vissa typer av tjänster är gratis. För inget är ju gratis.
    Själv skulle jag nog kalla mig en positiv pessimist med en smula foliehatt till allt som är gratis. Därför propsar jag mycket på att de tjänster vi bygger och tillhandahåller i vår skola ska vara öppna och ”hostas” av oss i den utsträckning det går.
    Den dag någon säger att alla elever i en klass måste ha ett facebook- eller googlekonto eller dylikt för att kunna ta del av studier eller information från oss får jag lite kalla kårar.
    Då får man hitta andra lösningar. Dock tycker jag självklart att vi kan dra nytta av det faktum att många har tillgång till dessa tjänster och använda dessa till ex inloggningar och annat. Men lite info om varför det är gratis bör nog nå både lärare, medborgare och elev.

  7. Pingback: Johan Aspersand

  8. Pingback: DJunk

Kommentarer inaktiverade.