Klipp och klistra, ett framgångsrecept i skolan?

Idag har jag varit konferencier på NIK (Nätverket för Informationskompetens). Temat för årets konferens var digital kompetens. Dagen har varit full med intryck, bra föreläsningar och intressanta tankar och reflektioner.

På eftermiddagen talade Annika Lantz-Andersson om digitala medier och lärande. Det var en spännande föreläsning som gav mycket tankar och inspiration. Det är alltid härligt att höra:

Att kopiering kan vara produktivt

Annika Lantz-Andersson instämmer med min iakttagelse att elever behöver få och tillåtas kopiera. De klistrar och kopierar vare sig vi vill det eller inte, och istället för att förbjuda och prata om att elever ska skriva med egna ord behöver vi elever få öva och träna på att skriva referat. Ett första steg är att citera och ange källan, sedan kan eleven referera innehållet med övning. Att göra referat är svårt det kräver träning, och åter träning.

Jag har skrivit om det tidigare att vi behöver uppmuntra eleverna att få härma, skriva av, göra lika, det är så vi lär oss, vi måste bara vara tydliga med att de ska ange vem de härmar, vem de skriver av. Därifrån kan vi sedan ta dem vidare till att arbeta med att skapa eget utifrån andras texter, bilder, musik etc.

Så ta Annikas uppmaning på allvar låt era elever få klippa och klistra för att därifrån utvecklas och lära sig att ange källor, använda citat och göra referat.

3 reaktion på “Klipp och klistra, ett framgångsrecept i skolan?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Filippa

    Åh, vad jag håller med och vad kul att läsa! Jag brukar faktiskt inleda med att låta mina elever diskutera fram en bra metod för att klippa och klistra (som research). Och vilken tidsvinst det blir för då har man liksom kommit överens om vad som gäller. Och inte. 🙂

    Spännande inlägg och kul att dagen var bra!!!

Kommentarer inaktiverade.