Hur ger vi lärare lusten att vara lärare?

Jag sitter med en kollega över lunchen och pratar om läraryrket: om vardagen, om möten, om konferenser, om elever, kollegier, om föräldrar, om skolan helt enkelt.

Och så ställer jag fråga:

Men vad får dig att vilja, vad väcker din lust, din glädje inför ditt arbete. Och hur får vi dina kollegor andra lärare att känna som lust inför sitt uppdrag, sitt arbete?

Jag vet inte svarar hon, men om du vet det så kom med receptet för jag tror att hela Sveriges lärarkår behöver det. Vad behövs för att väcka lusten att vara lärare?

Lite senare pratar jag med en annan kollega på telefon om lusten och viljan att skapa mening med skolarbete, att det som hon gör tillsammans med sina elever på webben, en blogg om en roman, skapar lust, genom att skolarbete skapar mening blir på riktigt och når fler, möter fler än bara klassen och läraren. Det skapar lust.

Jag ställer samma fråga:

Vad får dig att vilja, vad väcker din lust, din glädje /…/

Svaret är enkelt: att pröva nytt, att fortsätta utvecklas växa och lära mig tillsammans med eleverna. Kanske är det där svaret finns i möjligheten att få växa, utvecklas och känna att det man gör ger något. Men också att jag blir sedd, bekräftad tillsammans med mina elever. Anna Jansson säger i radioreportaget:

barnen har en fantastisk lärare /…/ roligt, tänk om jag hade fått det så här i skolan

Jag tänker tillbaka på lunchen och min kollega som sitter där och hoppas att jag ska ha lösningen på läraryrkets dilemma.

Det har jag inte, men jag tror att vi alla som pratar om skola, i skolan har ett ansvar och att vi behöver öppna en dialog med lärare om skolan och skolvardagen, inte prata om dem, som att det är deras fel att skolan inte fungerar, inte är bra, inte skapar de resultat som skolministern vill se i PISA. I stället för att prata om lärare och deras bristande kunskaper, prata med dem, fråga dem, prata med dem i din vardag. Lyft dem, tala om att de är viktiga, att de gör ett bra arbete (vilket de flesta kanske gör?). Ta inte förgivet att de vet, att de förstår. Öppna för en dialog, inte för att säga gör så här, utanför att fråga nyfiket och öppet: Jag hör att ni arbetar med det här… Berätta mer…

Lyssna på svaret och ta det sedan därifrån.

Lärare och elever behöver höras i debatten kring skolan, men för att skolan ska bli bra behövs det att någon säger att läraren är bra, för lärare kan inte bli bättre än den bild som ges av dem.

7 reaktion på “Hur ger vi lärare lusten att vara lärare?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Måns Jonasson

  3. Pingback: Petter Bergenstråhle

  4. Pingback: Mats Olsson

  5. Pingback: Martin Stockenstrand

  6. Pingback: Tveka inte – sätt igång! | Öpedagogen

Kommentarer inaktiverade.