Vad händer med de elever som tar webben med storm?

Vad händer med elever som genom skolan tar webben med storm?

Den frågan ställde vi oss på Webbstjärnan och tänkte vi tar reda på saken.

Vi bestämde oss för att göra ett besök i en av våra vinnares klassrum (de från i fjol, fiskis5an). Jag vet inte om ni har sett deras sajt.

Det har använt wordpress för att skapa en webbplats om Europa. De har ritat, letat rätt på bilder, texter och skapat en fantastisk sajt om Europa. När juryn fick syn på den i fjol tog den dem med storm och fiskis5an blev Webbstjärnans givna vinnare.

Min kollega Rebecka Gustafson åkte ut till Fisksätra för att ta reda på vad vinnarna gör dels med sina pengar, dels med sina kunskaper om att publicera skolarbete på nätet.

Rebecka kom tillbaka från Fisksätra alldeles uppfylld och skrev sedan en underbar artikel som jag bara tycker att ni ska läsa, framför allt bör ni ta till er av det råd som eleverna ger till alla som ska delta i Webbstjärnan fast jag skulle vilja säga alla som publicerar sig på webben:

Min sista fråga blir om Zeinab och Ornina har några tips till deltagare i Webbstjärnan. Svaret kräver ingen betänketid från tjejerna:

– Att ange fotograf när man använder bilder och att ange källor, säger de som om det vore en självklarhet.

Spana in de filmer som vi gjorde om Fiskis5an också en med Gunilla Walsh och en med eleverna. Så får du en inblick i deras arbete. Samt läs Gunilla Walsh inlägg om hur de arbetade med Creative Commons och upphovsrätt på Creative Commons Sveriges blogg. De är ett projekt värt att dyka ner i. Mycket att lära och de visar på de möjligheter som webbpublicering kan medföra i skolarbetet.

Vill du göra en egen fiskis5an så har vi på Webbstjärnan också gjort en liten fallstudie som beskriver hur sajten är strukturerad. Värd att titta på.