Vem äger din identitet på nätet?

Vem äger din identitet på nätet? Har du ställt dig frågan? Jag fick mig en funderare igår när jag läste Jockes inlägg på Mindpark från 2009 ”Vem äger ditt twitter-konto”. Inlägget handlar om vem som äger din identitet, som skapas i förhållande till vårt arbete. En spännande och intressant fråga, och som vanligt svår.

Det handlar om att skilja mellan individer och roller. Till exempel har vi givetvis alltid haft ett antal mailadresser under @mindpark.se. info@mindpark.se, ekonomi@mindpark.se, rubbt@mindpark.se för att nämna några. Men när du velat maila med mig så bad jag dig skicka mailet till joakim@jardenberg.com och ville du ha tag på Daniel så var det daniel@nuud.se som gällde. På samma sätt borde det vara självklart att jag kommunicerar med chefred@aftonbladet.se om jag vill diskutera aftonbladets senaste felsteg och med Jan Helins privata mailadress om jag vill få med honom i Mindparks Bloggteam.

Men hur är det i sociala nätverk, vem äger din identitet? Och vilka rättigheter har du? Handlar det om roller, individer och vad säger egentligen avtalen som vi ingår? Det är en fråga som de undersöker i podcasten Who owns your Social Identity. I podcasten diskuteras vad vi som användare har för rättigheter gentemot den identitet som vi skapar genom de konton som vi använder i sociala nätverk.

Det är en spännande podcast som handlar om vem som äger vår identitet på nätet och de diskuterar olika strategier som man kan ha gentemot sin digitala identitet. Insikten är att:

Identity online has become a lot more complicated. We have accounts not only with our Internet provider but at Facebook and LinkedIn and Gmail and Twitter and The New York Times and Amazon and iTunes and Netflix and our bank and our airline and our blog hosting service. And for every app on our smartphone and almost every website we go we have an account as well. And it’s all become so complicated that a lot of websites now want you to log in with your Facebook or Twitter account, and that makes it simpler but it also makes those accounts all the more important.

And as important as they are, what protects our accounts are the terms of service agreements. If you read them—and who does?—you’d learn, probably to no surprise, that they protect the provider a lot more then they protect you.

Det är inte lätt att veta hur man ska göra. Kontentan tycks vara att det är en avvägning. Du kan skapa en identitet online genom olika sociala nätverk, men enligt de avtal som du ingått med tex. Twitter, så har du som användare inte så mycket rättigheter i förhållande till den identitet som du bygger upp, utan twitter kan om jag förstår det rätt välja att sälja den till högstbjudande och då har du inget att sätta emot. Avtalet ger dig inte så mycket skydd, utan ger twitter mycket möjligheter.

Men hur ska man då göra? Ska man avstå från att använda sociala nätverk för att, men att avstå från att skapa ett eget avtryck innebär att du låter andra skapa en bild av dig, kanske skapas ett konto i ditt namn som ger en bild av dig. Och vilken kontroll har du då över din identitet? I podcasten beskrivs vår identitet på nätet som resultatet av det sökresultatet som finns i Google. Har du Googlat dig själv på senaste tiden? Vad har du egentligen för digital identitet och styr du över den?  Och det är sant att sökresultatet i Google ger en bild av vilka vi är så anser jag att man behöver ta kontroll över sitt digitala avtryck, och sociala nätverkstjänster kanske inte ska vara ens enda utgångspunkt, när man skapar en digital identitet. Men hur ska man då göra?

Slutsatsen i den podcast som jag tycker att du ska lyssna igenom själv är att du bör skaffa dig ett eget ankare för din identitet  på nätet genom att köpa dig ett eget domännamn, en egen social nätverksplats från vilken du länkar till dina sociala nätverk. Vid en konflikt kring domännamn så är lagrummet tydligare och tvistelösningen är mer reglerad.

Personligen tycker jag att det är tänkvärt svårt och spännande. För hur har du tänkt kring din digitala identitet och de rättigheter som du har i förhållande till den. De sociala nätverken vad äger de egentligen av vår identitet och vad händer med den när vi byter roller, skiljer du på identitet och roll? Samt äger du din identitet på nätet eller har du lämnat över det till de sociala nätverken?

3 reaktion på “Vem äger din identitet på nätet?

  1. Pingback: jardenberg kommenterar – 17 May, 2011 #jjk « jardenberg unedited

  2. Pingback: jardenberg kommenterar - 17 May, 2011 #jjk | jardenberg unedited jardenberg unedited

  3. Jens Rantil

    Ett annat sätt att äga sin identitet är att alltid signera sitt digitala material med en digital nyckel.

    En tanke,
    Jens

Kommentarer inaktiverade.