vill statuera exempel – fildela inte lille vän

Nyheten om femtonåringen som åtalas få mig att fundera. I mina ögon är åtalet ett till för att statuera exempel. Lagstiftaren har ett behov av att visa att det här är allvarliga saker, och att kränka upphovsrätten. Det är förbjudet, och om du gör det så blir det konsekvenser.

Men även skolan vill vill statuera ett exempel, ni får inte ladda ner upphovsrättsskyddat material på skolans datorer, om ni gör det polisanmäler vi er. Sagt och gjort. Sedan kan man ju diskutera uppsåtet. Har den åtalade haft uppsåt att fildela? Eller inte? I Fildelningsåtal ett olycksfall i arbetet en debattartikel i GP, skriver Måns Svensson, Marcin de Kaminski och Stefan Larsson att de gjort intervjuer med niondeklassare i Linköping så framkommer det att elever i den ålder anser följande i hänvisning till fildelningsfrågan

ungdomarna i allmänhet inte är särskilt intresserade av att distribuera upphovsrättsligt skyddade mediefiler. Däremot är det tydligt att de flesta ungdomarna på ett eller annat sätt regelbundet ser till att skaffa sig kopior av filmer eller musik som de vill titta eller lyssna på. Man bryr sig inte särskilt mycket om att vara del av någon slags dela-med-sig-kultur. Man skulle kunna säga att 15-åringarna hellre är vad man i samhällsvetenskapliga sammanhang brukar kalla för free riders.

Själva fildelningen är alltså inte själva målet utan att få ta del av kultur, film, musik och annat upphovsrättskyddat material gratis/fritt. Fildelning är en del av tekniken som man inte bryr sig om, men här gäller det att statuera exempel, dels från skolans håll och dels från samhällets håll. Det här med att ladda ner upphovsrättsskyddat material det är allvarliga saker.

Om artikelförfattarna har rätt så är det alltså inte fildelning som är målet utan att få ta del av kulturyttringarna, och free rider problemet är ett marknadsmisslyckande som vi troligen inte kan lösa genom att åtala de som utnyttjar den möjligheten, men vi har ju försökt tidigare genom att till exempel döma vapenvägrare till fängelse, vet inte om de hjälpte till för att stärka den allmänna värnplikten. Men det är ju inte min sak att avgöra.

Personligen ser jag många möjligheter för lärare i skolan att diskutera just normer, lagar, rättmedvetande och beteende samt om dessa samspelar i just frågan om fildelning och upphovsrättsintrång.

2 reaktion på “vill statuera exempel – fildela inte lille vän

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. frekar06

    Kristina,

    Lagstiftaren är som jag ser det ute på oerhört hal is. De klarar inte ens av att se skillnad mellan grundläggande begrepp i den här debatten. Man har helt blandat samman kopiering och stöld till exempel. Folkpartiets rättspolitiske talesperson här är helt ute och virrar och känner varken till vad det står i lagen som han själv har varit med och stiftat eller till grundläggande juridiska begrepp och mänskliga rättigheter.

    Om man ska stoppa fildelningen så måste man skapa ett övervakningssamhälle av ett slag som är värre än i DDR. Källskyddet kan vi glömma till exempel. Rätten till privatliv är historia om det här fortsätter. Grundläggande mänskliga rättigheter är allvarligt hotade av den här hetsjakten mot fildelare. Då måste faktiskt den så kallade upphovsrätten ta ett steg tillbaka. Den här skolan verkar också befinna sig på hal is och femtonåringen kan andas ut för tillfället då Göteborgs tingsrätt helt ogillade åklagarens argument och bevisning och friade.

    Den här branschen (upphovsrättsindustrin) har redan förlorat striden. Det är vi konsumenter som bestämmer och konsumenterna har klart och tydligt visat var de står. De vill betala till upphovsmannen och inte till stora bolag (mellanhänder). De vill ha lagliga tjänster för musik och film. Några sådana finns inte efter att Spotify själva begått självmord i stort sätt genom att begränsa den fria tjänsten.

    Jag ser det som min absoluta skyldighet att fortsätta arbeta för att de här lagarna ska ändras snarast möjligt. Det är bland annat därför jag är engagerad i Piratpartiet som är det enda parti som har någon politik för informationssamhället som kan anses vara trovärdig.

    Frekar06

    Frekar06

Kommentarer inaktiverade.