Skola på riktigt – med Internet som verktyg och arena

http://www.flickr.com/photos/kalexanderson/6137487276/Spelling Star Wars av Kristina Alexanderson CC (by, nc, sa)

Jag har liksom många andra varit på bokmässan i Göteborg. Vi på .SE hade en monter och mitt emot oss stod Lärarförbundet, där många lärare kom att stanna för att prata med Kamratposten, om twitter, med Martin och Josef för att lära sig mer om att blogga i skolan.

Från min horisont är det alltid roligt att träffa lärare. De är nyfikna och vi på .SE vill ju gärna att de ska lära sig mer om Internet och använda Internet i skolarbetet på fler sätt än att bara söka efter källor eller information.

Martin och Josef stannade en extra stund hos lärarförbundet och pratade som sagt om att blogga, och eftersom både Martin och Josef är med i Webbstjärnan så blev jag extra stolt när Martin använder Internet och en klassblogg för att synliggöra det som sker i skolan, så att det ska bli viktigt och skapar möjligheter att nå fler och för elever att få ta del av fler perspektiv. Martin diskuterar vikten av att bjuda in gäster, lärare, andra kunniga människor som kan bidra, vara lärare en stund via Internet i sitt inlägg ”duka för en gäst” för då blir skolarbete:

/…/ på riktigt. det är inte de- och rekontextualiserat som läromedelsbaserad undervisning kan vara. En riktig person med ett riktig proffesion som kommunicerar med eleverna, där kommentarsfältet på bloggarna kan lysa glödgat av möjligheter till att lära. Läs här, så får Du se!

Alltid när jag möter lärare som Josef och Martin då längtar jag till undervisningen till mötet, till möjligheterna att får ställa frågor, söka svar och tillsammans med elever vara nyfikna på världen.

När jag tittar på Martins senaste klassblogg Flygelbarn, och påminns om den stolthet som lyste i Martins ögon när han visade att hans elever nio år gamla skriver texter såsom Tilda gör när hon skriver om ”Globen” och avslutar på följande sätt och sist men inte minst gör en källhänvisning:

Sen den 5 februari 2010 så går det en hiss upp till toppen på Globen. När man kommer upp dit så är man 130 meter över havet. Byggnaden är 110 meter i tvärsöver och är 85 meter hög inuti.

 

 

(Källa:http://www.ciao.se/Globen_Stockholm__Recension_92701)

Och detta är vardagsmat för dessa elever, och deras arbete, eftersom att arbeta med Internet är som Mjukglass för Martin.

Tänk vilka möjligheter och kunskaper som dessa nioåringar får och har.

4 reaktion på “Skola på riktigt – med Internet som verktyg och arena

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Elisabeth

  3. Pingback: Carola Eklund

  4. Pingback: Solveig Eiriksson

Kommentarer inaktiverade.