Bloggen i svenskundervisningen – ett försök till sammanfattning

Inbjuden som talare kring att använda bloggen i svenskundervisningen ställde jag mig i morse på scen inför 150 svensklärare, och det var som att komma hem. Fick frågan om jag kortfattat kunde sammanfatta min föreläsning. Här kommer sammanfattning:

Jag inledde med att prata om tekniken, och i fall verktyget kräver att man ska vara teknisk expert eller inte. Min uppfattning är att använda internet eller bloggar i svenskundervisningen kräver inte att läraren behöver vara en teknisk expert eller ens intresserad av teknik. Det som krävs är att man är pedagog och vill använda verktyget för att arbeta för att nå de mål som finns i förhållande till den kurs som man som lärare arbetar med.

Mitt arbete med bloggar startade inte i ett intresse för teknik, som jag brukar uttrycka det, i min värld finns det inget mer sövande verktyg än PowerPoint. Verktyget bjuder in till att somna.

Sedan pratade jag kort om WordPress som verktyg, att jag startade med att närma mig bloggverktyget genom att undersöka vad jag skulle kunna använda Internet till. Att jag med ett arbete med Internet fick möjlighet att få mina elever att arbeta med texter mot riktiga mottagare, att texterna i och med att de blev publika fick tydligare krav på att ha ett tydligt syfte, ett tydligt tänk på vem som ska läsa texten och ett tänk på struktur.

Att i ett arbete med publika texter är det A och O att arbeta med textens syfte, mottagare och hur du strukturerar ditt stoff för att den utomstående besökaren ska kunna ta del av informationen.

Sedan kom jag att prata mina erfarenheter av hur du lyckas med skolarbete vikten av att vara tydlig, med vad ni gör, att det handlar om att definition av vad man skapar och vad man använder verktyget till. Vad är en blogg? Vad förväntar jag mig att ni ska göra? Hur vill jag att ni ska göra det? Vilken roll har jag som lärare? Vad ska ni göra? Hur startar vi? Varför startar vi så som vi gör?

Jag pratade kort om hur jag startat alla mina bloggprojekt med att låta mina elever berätta vilka de är, vem är du och varför ska jag tro på dig? Vad är du för källa? Hur skapar du trovärdighet?

Sedan pratade jag kort om hur ett bloggsamtal kan se ut, hur det trevande utvecklas. Och att samtalet sker med mig som åhörare, men inte med mig som enda mottagare. Jag visade även på andra exempel på hur jag arbetat med bloggar i svenskundervisningen, vinster med att arbeta med ett multimedium.

Jag närmade mig kort, eftersom tiden började rinna iväg även utmaningar och de ska man alltid se som möjligheterna, vilka är möjligheterna med att arbeta med digitala medier, jo det är copy-paste, det är källor, källkritik etc. Här kan jag lätt fastna, men tiden bara rann iväg, så jag slutade med att prata om vikten att fundera kring vad som är de centrala färdigheterna som vi vill utveckla och med att trycka på att bloggen är ett verktyg för att nå dessa.

Självklart så avslutade jag med att prata om mina bilder, om Cclones och under vilka villkor jag får använda mina barns leksaker, förlåt min mellansons leksaker, att jag får fotografera dem om jag… etc.

4 reaktion på “Bloggen i svenskundervisningen – ett försök till sammanfattning

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Lisa Svensson

  3. Pingback: Alastair Creelman

  4. Pingback: Håkan Fleischer

Kommentarer inaktiverade.