Gratis är gott, men inget är väl gratis

Färg - Fotosöndag /color - Photo Sunday
Färg av Kristina Alexanderson CC (by, sa)

Jag har funderat mycket kring gratis och vad det innebär. Vilka krav jag kan ställa på en tjänst som är gratis. Jag vet att det är gratis eftersom Facebook, Google etc tjänar pengar på att sälja annonser och att det är annonsörerna som betalar och då kan det vara gratis för mig som användare. Och jag förstår att om jag inte är nöjd kan välja bort, säga, jag slutar med Facebook, jag slutar googla, men går det? Kan jag välja bort Facebook om jag inte är nöjd… men kan jag välja att stå själva när ingen annan är där, väljer vi socialt utanförskap… Jag tror inte det, men valet finns där, jag vet.

Men om de som annonserar betalar för att jag ska kunna använda Facebook, vad styr då det jag får ta del av?

Vad styr vilka toppnyheter som jag får ta del av?

Jag funderar mycket kring är hur Facebooks och Googles affärsidé med att sälja annonser påverkar deras tjänster. Jag vet att både Google och Facebook samlar information om mig och mitt beteende på nätet, inte för att hålla det emot mig, eller för att säga att nu var du bra dum Kristina, utanför att de ska kunna rikta just ”rätt” annonser gentemot mig, så att jag alltid kan köpa varor/tjänster som jag är intresserad av. 

Men det jag har funderat mycket kring är hur denna affärsidé påverkar den informationen som jag får ta del av, när jag googlar eller när jag Facebookar. Vad är det som styr resultaten när jag googlar? Länkar, och/eller pengar, men hur vet jag att resultaten efter de sponsrade länkarna beror på det som Facebook och Google säger att de gör, antalet länkar, nyckelord etc, men hur placeras de i sökningen för att resultatet ska vara relevant och vad är ett relevant sökresultat för ett multinationellt företag som lever på annonsintäkter. Vill de inte alltid att jag ska sök än en gång, så att de får möjlighet att få mig att klicka på ännu en annonslänk. Jag tänker att Google i sin design ger mig precis lagom mycket information för att jag ska kunna avgöra om det är bland de första tio länkarna som jag kommer att hitta svaret, för annars googlar jag väl igen. För det är väl det som Google lever på, och det är så de kan skapa en tjänst som inte kostar något annat än lite information. 

Jag undrar samma sak på Facebook, vad är det som blir ”toppnyheter” på Facebook? Och hur designen styr oss, att vi får reda på lite mer än vi kanske behöver men det får oss också att stanna kvar, och kanske lockade av att klicka på en annons eller två i högermenyn.

Jag har inte undersökt saken närmare, men bilder tycks hamna högt upp bland mina toppnyheter och inlägg som får mycket kommentarer, likes etc. Ju fler ju längre tycks inlägget vara en toppnyhet. Varför är det så?

Jag undrar också ofta hur Facebook påverkar vårt sätt att vara tillsammans med andra. Jag vet att jag väljer vad jag delar på Facebook och att det bitvis beror på vad mina vänner gillar och inte gillar… Men vad får oss att gilla? Vad får oss att kommentera? Sedan kopplas naturligtvis annonserna efter det. Krasst är det ju vi som skapar innehållet som Facebook, Google sedan tjänar sina pengar på. Facebook lever på att jag loggar in och ”håller kontakt med mina vänner”, skapar innehåll, delar bilder, länkar, information både om mig själv och mina relationer, samt mitt beteende som sedan Facebook kan sälja annonser kring och med hjälp av.

Krasst så kanske jag skulle vara avlönad av Facebook, vi borde i alla fall fundera på hur Facebook och Googles affärsmodeller används, och vad de innebär, samt vilken information vi får ta del av genom Facebook och vilka sökresultat vi får genom Google och varför det är så…

4 reaktion på “Gratis är gott, men inget är väl gratis

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Carin Fredlund

  3. Pingback: Pål Roos

  4. Pingback: Alastair Creelman

Kommentarer inaktiverade.