Digitala läromedel – några korta reflektioner kring en föreläsning

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att prata lite kort om digitala läromedel. Hur ser jag på digitala läromedel. Min presentation kom att belysa flera aspekter på digitala läromedel.

Jag startade presentationen med att prata om ”varumärken” om inlåsning kring vilken sorts ”apparat” eller ”maskin” som skolan ska ha, diskussionen kring ”en till en”, ”varsin”, ”en till alla” eller vad satsningarna kring att dela ut datorer kallas. Det digitala läromedel skapas inte per automatik för att elever och lärare har en Apple eller en PC. Sedan pratade jag om att infrastrukturen, att det fungerar, att det finns ett trådlöst nät som fungerar är ett villkor. Men jag vill trycka på att det är inte maskinen i sig som skapar läromedlet, eller förändrar lärandet.

Sedan gick jag över till en diskussion kring vilka behov som finns, skolan som en plats med många dimensioner, traditioner och nyheter, lärare befinner sig på olika platser, har olika behov, alla lektioner kan inte vara innovativa och nytänkande. Ibland behövs fylleriövningar också, sedan är de digitala verktygen/läromedlen ett bland många, kanske inte det enda.

Sedan stannade jag upp en stund kring kunskapssyn, och hur vi ser på förmedlingen av kunskap, vilka källor använder vi, är kunskap beständigt, kan vi lära andra, eller bara lära oss själva? Det är centralt att fundera kring vilken kunskapssyn som ett digitalt läromedel sprider, är uppbyggt kring. Sedan kan fundera på varför – ska läromedlet vara digitalt och sedan hur …

Vad kan digitala lärresurser ge som inte analoga kan? Min fasta inställning är att digital kompetens kan du inte uppnå om du inte använder, funderar, tar del, av den digitala vardagen, använder digitala verktyg, blir är digital. Inget analogt läromedel kan ge elever digital kompetens, kanske kan vi aningar om den digitala vardagen men det är lite som att torrsimma, och tro att man vet hur det är att simma på ett öppet hav.

Sedan tog jag fasta på andra delar som digitala medier/läromedel bör kunna ge eleverna, vara bra på, som t.ex färdighetsträning, diskuterade några aspekter kring spel och spelifierandet av lärandet. För att sedan gå över och prata om de som digitala läromedel bör ta möjligheten att vara, som låta användarna vara medskapande, internets autenticitet, möjligheterna till att dela, bygga vidare, kunskapa gemensamt, multimedialt och att alla läromedel bör leva som de lär.

Du kan ta del av min presentation här:

6 reaktion på “Digitala läromedel – några korta reflektioner kring en föreläsning

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Åsa M Larsson

  3. Pingback: Åsa Petersson

  4. Pingback: Ulrika Knutsson

  5. Pingback: Christer Holmqvist

Kommentarer inaktiverade.