I många sammanhang som jag befinner mig i pratas det om framtiden. I fredags var jag på en halvdags konferens kring framtidens lärare. Dagen avslutades med att vi fick reflektera över vilka egenskaper en god ”framtida” lärare bör ha.
Mina tankar kring framtidens lärare och de kunskaper som en god lärare ska ha är mycket sammanfattade i Kirkegaards nedanstående text. Det handlar om ödmjukhet, att se den andra, finna den andra och börja där den andra är.
I skolan vet jag att det är massor med lärare som just arbetar så, och tar elever till de mål som finns med skolan. Verktygen som sedan ska användas måste vara de som hjälper den andra att nå målen. I debatten kring vilka verktyg skolan ska använda behövs också ödmjukhet, och inte bara en vilja att härska.
Om jag vill lyckas att
föra en människa
mot ett bestämt mål,
måsta jag först finna henne
där hon är
och börja just där.Den som inte kan det, lurar sig själv
när hon tror, att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste
jag visserligen förstå mer,
än vad hon gör,
men först och främst förstå
vad hon förstår.Om jag inte kan det,
så hjälper det inte, att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan,
beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa honom.All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa
och därför måste jag förstå,
att detta med att hjälpa
inte är att vilja härska
utan att vilja tjäna.Kan jag inte detta
så kan jag heller inte hjälpa någon.
Sören Kirkegaard
Pingback: KristinaAlexanderson
Pingback: Jens Andersson
Pingback: Anna-Karin Frisk
Pingback: Pernilla Rydmark
Pingback: Atheragram Structura
Pingback: Fredrik Andersson
Vill bara säga att jag blir så lycklig av att läsa detta inlägg. Så klokt. Så ödmjuk i dina tankar.
/Anette
tack 🙂
Pingback: Lilian Varnander
Pingback: Johan Arnell
Pingback: Alma Taawo
Pingback: andersmi
Pingback: Mats Olsson
Pingback: Josef Holmqvist
Pingback: Ann Markström
Pingback: Erling Hellenäs