Varför ställs inte frågan om hur Facebooks undersökningen är gjord?

Jag läser i DN att Facebook gör oss olyckliga. Det må så vara, men hur har undersökningen gått till som kommit fram till de resultaten? Det undrar jag. Jag titta på resultaten och läser att undersökningen påbörjades i somras.

Sedan i somras har de med hjälp av elever vid högskolan i Skövde enkätintervjuat 1.000 svenska Facebookanvändare i åldrarna 14–74 år i den första stora studien som genomförts i landet. Resultatet har överraskat dem på flera sätt.

Hur har intervjuerna gått till? Jag börjar söka efter svar och hittar Stakston som skrivit om undersökningen på JMW:s blogg:

Undersökningen är startad som ett event på Facebook. Jag minns hur intresserad jag blev i somras av det som presenterades som ”Sveriges största Facebook-studie” vilket ju lät fantastiskt intressant.

Och sedan hittar jag även Ida Nilssons blogg där jag får en inblick i hur Världens största facebooks studie gått till. Jag stannar en stund och funderar kring vem som är beställare och vem som är avsändare. Sedan beger jag mig till Facebook eventets sida:

Vi har alla funderingar kring hur vi använder Facebook. Hur mycket snokar man egentligen på Facebook? Finns det skillnader mellan män och kvinnor i hur många vänner och bilder man har? Finns det skillnader mellan olika åldrar?

Nu ska vi lansera Sveriges hittills största studie på Facebook-användande som ska ta reda på detta! En anonym enkät är planerad att skickas ut i början av juni, 2011, och vi behöver Din input för att formulera bra och intressanta frågor!

Det är enkelt. Du postar dina funderingar och teorier på gruppens vägg. Vi väljer ut de mest intressanta, skickar ut enkäten och sammanställer resultaten! Se till att bjuda in dina vänner – ju fler som svarar desto intressantare blir det!

Det är tydligt att urvalet sker genom någon form av snöbollsmetod. Och att urval och frågor som skapas av de som deltar, i alla fall förstår jag det så. Men varför ställer inte DN frågor om urvalsmetod, hur representativt det är? Allt detta påverkar resultatet. Speciellt när den presenteras som ovan.

Slutsatsen som dras i DN:s artikeln är nog sann:

– Det är farligt att vistas på Facebook om man inte förhåller sig skeptisk till den information som man utsätts för, säger Denti.

3 reaktion på “Varför ställs inte frågan om hur Facebooks undersökningen är gjord?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Eva Sartorius

Kommentarer inaktiverade.