Vilka är mest inflytelserika i sociala medier?

I sammanhang där vi pratar om inflytande är det alltid intressant att fundera vad är det som skapar trovärdighet, vad gör att vi tror mer på en person framför en annan. Vilka vänner litar vi blint på och varför? Vet vi? Och hur vi ska förhålla oss till det. Maktförhållanden gör mig alltid nyfiken. När jag läste ”Facebook study reveals what makes someone a leader” om en studie som undersöker vilka som är ”mest” inflytelserika på Facebook.

Egentligen är jag inte så förvånad över resultatet: att män är mer inflytelserika jämfört med kvinnor att äldre är mer inflytelserika jämfört med yngre:

Analysing the results in combination with users’ Facebook profile data revealed a number of insights into which people are the most influential. Men are 49 per cent more influential than women, but women are 12 per cent less susceptible to influence than men, and they exert 46 per cent more influence over men than over other women. Influence also increases with age, with people over 31 being 51 per cent better at convincing their friends than those under 18.

De intressanta är vad man använder resultaten till? Jo, till att skapa bättre möjligheter att nå fram med annonser. Lite syniskt, men det är en del av sociala medier.  Personligen tycker jag att det är intressant att ställa frågan om varför vi tror mer på äldre än yngre, samt varför män har större inflytande jämfört med kvinnor… Och om det gäller inom alla områden eller bara när det gäller appar som vi ska installera på Facebook?

Och om vi känner till detta, hur förhåller vi oss till det? hur förhåller vi oss kritiska mot våra vänner, och vem har inflytande på de inflytelserika?

Sedan kan man också fråga sig hur metoden spelar roll för resultatet och mediet… Ja, vem litar vi egentligen på, och varför?

En reaktion på “Vilka är mest inflytelserika i sociala medier?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.