Granska statistiken – en av lärdomarna från Almedalen

Några av mina intryck från Almedalen är stämmer överens med Erik Wagners som han sammanfattar bra i sitt inlägg Mina heta tips till alla seminarieansvariga! Jag håller med om att: Det har varit många paneler, mycket kändisar som moderatorer som inte alltid varit så pålästa på det ämne som skulle diskuteras.

Men det fanns också seminarier som Westanders Åtta av tio kommer älska det här seminariet, som var rena lektionen i källkritik. Att alla som tar del av statistik i medier behöver ställa frågor som:

  • vem är beställaren
  • hur ställs frågorna
  • i vilken ordning ställdes frågorna?
  • hur formulerades frågorna?
  • var, hur och varför genomfördes undersökningen

I seminariet påmindes vi om att statistik bär rubriker. Statistik är lätt att använda. Men som mediekonsument behöver du vara kritisk, och ställa begåvade frågor kring de siffror som presenteras i media, eller på Internet i olika infografics.

Infografics är ytterst bara ett enkelt och lättsmält sätt presentera statisk. Snyggt och tilltalande, lite ögongodis. Vi behöver fortfarande ställa alla frågor som handlar om vem som är beställaren och varför undersökningen, eller infograficen skapades. Det var ett seminarium kring PR-effekten med statiskt som verktyg men i mina öron blev det en lektion i källkritik.

En reaktion på “Granska statistiken – en av lärdomarna från Almedalen

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.