Tre tips, till din undervisning på måndag

Jag älskar lärare, har alltid gjort och hoppas att jag alltid ska göra. Det är något magiskt med lärare. De är alltid på jakt efter nya saker som de kan göra i sin undervisning. Alltid på jakt efter nya idéer, nya infallsvinklar, nya sätt att engagera sina elever på. Det är en av de saker som jag älskar med lärare.

Jag älskar också att de kan så mycket, att de kan förklara saker, vill förmedla saker, vill att jag ska förstå. Jag älskar lärarrösten, den eftertänksamma pedagogiska rösten på någon som vill att jag ska förstå.

Jag fick en förfrågan om att föreläsa för en grupp lärare med uppmaningen: Ta med tre saker som vi kan använda och göra i klassrummet redan på måndag, när vi träffar våra elever.

Oj, vilken utmaning! Det är lite som att själv starta en termin, vad ska jag inleda min undervisning med? Hur ska jag få eleverna att känna att det här kommer att bli en spännande termin, men min tanke är också att övningar som man gör ska leda till något, till en eftertanke, till en insikt och då räcker det inte med att bara ha en ingångsättare, utan den ska också följas upp och ge ett mervärde.

Mina tips blir idag följande:

1. Prata om teknikens möjligheter och våra begränsningar: En enkel utgångspunkt skulle följande YouTube-film (en klassiker som jag rekommenderat förr) kunna vara.

Naturligtvis måste man prata om detta är möjligt eller inte. Jag som har begränsade kunskaper i fysik, kan inte säga om det är möjligt att genomföra det hopp som göra på filmen, eller inte. Men jag tittar naturligtvis på andra saker, som vem som är avsändaren och om det är sant eller inte. Vilka kunskaper behöver jag för att kunna avgöra om detta YouTube-klipp är vad det utger sig för att vara?

2. Diskutera: Begreppen plagiat, ”copy-paste”, erkännande, citat, referat. Jag tror att det många gånger är lättare att prata om citat, referat, erkännande om man utgår från exempel som ligger nära eleverna, eller dig själv. Prata om hur lätt det är att kopiera, ”låna” andras texter, bilder och vad det innebär att utge sig för att ha gjort något som någon annan skapat…

-Utgå från Wikipedia. Hur gör man på Wikipedia? Hur refererar de till källor, till referenser? Om och när citerar de källor? Titta på artikeln som handlar om din stad, by, skola eller något som du känner till. Hur gör Nationalencyklopedin? Hur vill du att dina elever ska göra? Hur gör du som lärare? Hur refererar du till dina källor?

– Eller ta upp och diskutera exempel från populär-kulturen, som Coltings bok 60 years later: Coming through the rye som är en fortsättning på Salingers Catcher in the Rye, som stoppades för att den ansågs vara plagiat av Catcher in the Rye. Jag undrar ofta om  samma sak skulle kunna ha hänt med romanen romanen För Lydia, som Gun Britt Sundström på 70-talet med utgångspunkt från Hjalmar Söderbergs roman Den allvarsamma leken.

– Eller för all del utgå från mina bilder. Får jag/du/vi fotografera och skapa bilder av Stormtroopers, publicera och sprida dem på Internet? Eller måste jag erkänna George Lukas, varje gång? Eller måste jag ha hans tillstånd? Är det ett plagiat, är det ett intrång eller inte, är det en bearbetning av hans verk, eller skapar jag något eget?

3. Prata om vilket innehåll som finns på webben – vem/vilka som skapar innehåll

-Googla skolans namn och se vilka länkar ni får upp, vilka är det som skapar innehållet och hur hittar vi det? Diskutera hur Google, fungerar? Vem som skapar innehållet samt i vilken ordning det presenteras, spelar det roll för vårt sätt att se på vår verklighet?

-Prata om varför Wikipedia-artikeln om För Lydia bara är tre rader (idag och jag referat till den med en permanent länk) medan den om Den allvarsamma leken består av åtta rader, och rubriker som kuriosa där Sundströms roman nämns 😉

4. Skapa skolarbete på Internet .

Utnyttja Webbstjärnans erbjudande om att får en egen webbplats där ni kan publicera ert skolarbete, eller använd Wikipedia som plattform för att skapa en artikel kring skolarbetet, ni kommer att stöta på frågeställningar som rör allt från innehåll och hur man strukturerar det, till hur ens innehåll blir hittat till vilket innehåll man får publicera och sprida

5. Skriv en text om dig själv och din sommar genom att göra en skrämdump av din profilsida på Facebook och stryk över de ord, bilder som inte fångar den känsla som du vill förmedla kring din sommar. Vad säger det du delar-gillar-rekommenderar-kommenterar på Facebook om din sommar? Om dig själv? Låt dina elever fundera och ta ställning. Idéen kommer från TED-talk.

 

11 reaktion på “Tre tips, till din undervisning på måndag

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Monica Löfgren

  3. Pingback: Birgitta Wikström

  4. Pingback: UPPSTARTSLEKTION | Anne-Marie Körling

  5. Pingback: Patricia Diaz

  6. Sara Persson

    Tack för tipset. Nu har jag mina första lektioner i samhällskunskap på gymnasiet klara!

  7. Pingback: Sara Persson

  8. Pingback: Gunnar Wike

Kommentarer inaktiverade.