Att blogga med klassen – vad innebär det?

I samband med Webbstjärnan har vi en serie med frukostseminarier i samarbete med lärarförbundet och till dessa har vi bland annat bjudit in lärare som arbetar med webben och webbpublicering i skolan, men vi har även haft svenska wikimedias ordförande på besök och vi kommer att ha ett frukostseminarium om Creative commons i samband med tio års jubileet i december.

Idag var det Malin Stensdotter som pratade om sin klassblogg Brommabobarn och vad den hade för roll i hennes undervisning. Det var flera saker som Malin kom tillbaka till i sin presentation, vikten av att skolarbetet var levande, och tillgängligt att hennes elever kunde gå tillbaka till det som de gjort tidigare, att de kunde se sin utveckling. ”Så här skrev jag då, nu skriver jag så här…”

Vikten av att kunna visa upp sitt skolarbete, för föräldrar, släkt och klassen. Att det är viktigt att skolarbete har mottagare.

Malin var också inne på att hennes elever lär sig saker kring hur vi agerar mot andra på nätet, att det kan vara bra att fråga om lov innan man publicerar bilder av andra och ”taggar” dem med namn på Internet. Och hur diskussionen ser ut och vad den leder till.

Det härligaste var ändå Malins kommentar kring vilken roll bloggen hade i undervisningen, jag tänkte, vilket ämne ska jag välja bort för att ”hinna” med det här, men det visade sig ju att bloggen passade i alla ämnen.

Du kan ta del av Malins presentation på webben, eftersom vi spelade in den. Du kan ta del av våra andra frukostseminarier på webben också:

Vad är Wikipedia?
Att arbeta med temabloggar i undervisningen

7 reaktion på “Att blogga med klassen – vad innebär det?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Anne-Marie Körling

  3. Pingback: Lena Agda Ringström

  4. Pingback: Natalie Wiklund

  5. Pingback: Thomas Höjvall

  6. Pingback: Ulrika Knutsson

  7. Pingback: IngaLill Eriksson

Kommentarer inaktiverade.