Internet en skolan – en dag om entreprenöriellt lärande #iis12

Internet i skolan – entreprenöriellt lärande var temat för den Internetdag som vi på Webbstjärnan stod som värd för. Det var en intensiv dag, fylld med intryck, med föreläsningar och intressanta perspektiv på Internet i skolan.

Jag tog mig friheten att inleda dagen med en av våra nya filmer om varför .SE arbetar med projekt som Internet i skolan, varför vi satsar på Webbstjärnan och på att utveckla Internet i skolan. Sedan tog Isabella Löwengrip eller Bloninbella över och pratade om sitt entreprenöskap.

Mina sammanfattande intryck av dagen blev följande och sammanfattades med en kort presentation i slutet av dagen: Du kan se min sammanfattning på bambuser 1:02:55 in i sändningen (gör det för den är bättre med ljud än i text)

Isabellas presentation kring lärande handlade om starka drivkrafter, men också om att  googla. En viktig drivkraft i hennes lärande är att göra skillnad, att tjäna pengar. Hon hade startat en tidning, ett klädmärke etc och kunskaperna som behövt hade hon fått genom att Googla. I sin presentation kring sitt entreprenörskap och skolan, så berättade Isabella det gick inte, jag blev tvungen att sluta. Jag kunde inte kombinera skolan och mitt entreprenörskap.

Mitt i Isabellas presentation skrek en ivrig deltagare B-I-N-G-O, och Isabella såg förvirrad ut och frågade: är tiden redan slut, och jag insåg att Isabella var inte på plats när vi berättade om att vi hade BINGO-bricka för att deltagarna skulle hålla sig alerta och vakna.

Jag försäkrade henne om att hon, visst skulle fortsätta och att än var det inte slut. Jag önskar att skolan, skulle våga möta elever som Isabella och hennes behov för att klara skolan, att entreprenörer också hade en tydlig plats i skolan.

Sedan följdes Isabellas presentation upp av Carl Heath, forskare på interactive institute som pratade om Innovation och lärande, om entreprenörskap. När jag tänker tillbaka på Carls fantastiska presentation kring Makers-kultur, och fanfiction, att det ska ha en plats i skolan. Inte bara för att jag skapar fanfiction, utan för att fiktion som vi vill skapa kring berör och vi lär oss och skapar relationer till det som berör oss. Men det är flera andra aspekter som jag vill lyfta fram, i synnerhet Carls ord om att ”leka för att leka”, inte leka för att lära, utan att om vi leker för att leka så lär vi oss ändå, när jag sammanfattade dagen så sa jag det, jag leker dagligen, med leksaker, och det jag lärt mig är att fotografera.

I min sammanfattning av dagen så uppmanade jag de som var åhörare att arbeta med Hitte-på och att leka och berätta, mer Justin Bieber i skolan, där man hittar på att någon stulit filmklippen, för att sedan släppa dem på ett anonymt konto på twitter, ett efter ett, allt för att uppnå största möjliga effekt.

Efter lunch så återsamlades vi för att prata om öppna resurser och lärande, först ut var Erik Fichtelius, VD för UR som pratade om vikten av kreativitet som en bärande del av kunskapsutvecklingen, om det material som UR tillåter alla ta del av via Webben, fritt.

Sedan följdes hans presentation upp av Peter Leth från Creative Danmark som pratade vist och insiktsfullt om vikten av att lära kring öppna licenser och öppna resurser. Peter uttrycker det så klokt när han säger:

Vi skal passe på at skolen ikke kriminaliserer elever og lärere.

Derfor skal vi läre om öpphavsret og om åbna ressourcer.

Derfor skal vi sikre adgang til åbne frie ressourcer og basere undervisningen på disse.

Hela Peters anförande handlar om att skolan och skolarbete inte kan ske i en vadderad kudde, i ett rosa rum, utan att skolan ska förbereda elever för den verklighet som finns efter skolan. Han följdes upp av en fantastisk presentation av Ylva Pettersson, som pratade om sitt arbete med Wikipedia i undervisningen. Att Wikipedia var ett verktyg för henne att ge eleverna mandat och att ett arbete med Wikipedia är en del av arbetet med av eleverna demokratiska utbildning.

Diskussionen kring öppna resurser i undervisningen avslutades med orden ”vi är på väg” och det var alla tre talarna överens om.

Sedan avslutades dagen med ett panelsamtal ”efter apparaten” som handlade om många spännande apakter på Internet i skolan. Några aspekter vill jag lyfta fram som IT, datorn, tekniken kan/ska inte ses som en parallell process, det är en del av vardagen, av uppdraget som Pernilla Liljeberg så förtjänstfullt uttryckte det. En annan mycket klok tanke som Johan Grafström lyfte fram var att ”skolan ska vara fylld med pedagoger och inte it-tekniker och det gör att vi måste sluta titta/lyfta fram den tekniska aspekten på IT i skolan.

Men den avslutande diskussionen kom att handla om ”mod”. Vikten av mod och att pedagoger, skolledare i svenska skolan behöver Våga överträffa sig själva, våga tro att det, de vill att eleverna ska uppnå, kan de själva också åstakomma. Och där avslutar jag min sammanfattning.

Vår Internetdag finns på Bambuser att ta del av, en gerilla-sändning som blev av tack-vare Joakim Jardenberg (tack), min sammanfattning i kort format (i presentationsform, ser du ovan).

Filmen om Internet i skolan finns också nedan, ta del av och sprid…

8 reaktion på “Internet en skolan – en dag om entreprenöriellt lärande #iis12

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Carl Morten

  4. Pingback: Sara Backlund

  5. Pingback: Eva Appelgren

  6. Pingback: Kolla källan

  7. Pingback: Carl Heath

  8. Pingback: Barnverket

Kommentarer inaktiverade.