Hur hanterar du Jante i skolan?

skoljante

Vi på Webbstjärnan har naivt tänkt att de lärare som är med och arbetar med att publicerar skolarbete på nätet det gör det med stöd av kollegor och av skolledning. Vi har tänkt att arbeta med att synliggöra skolarbete på webben är en självklar del av skolvardagen. Att lära elever att hantera Internet och frågor som rör Internet är något som de flesta lärare gör. I skolan på 2000-talet arbetar lärare och elever med Internet, och det är en självklar del. Lärare använder Internet för att presentera skolarbete för då lär sig elever dels hur information på Internet skapas, dels hur elever kan använda och ska hantera andras information, bilder, material på Internet.

Men då och då kommer berättelser om att det inte alls är så som vi tror, att det inte alls är så självklart utan att syrliga kommentarer förekommer som ”vad ska det där vara bra för?” eller som de säger i Jantebyn ”du ska inte tro att du kan lära oss är något”.

Vi bestämde oss för att agera och belysa hur du som lärare kan hantera Jante utifrån ett skolperspektiv, genom att bjuda in några lärare som gästbloggar hos oss blogg kring Jante i skolan. Först ut är Anne-Marie Köring som skriver i sitt inlägg Jante får komma till punkt.

Där Jantes lagar råder finns skolans mest dolda och inflytelserika skolledare. De förkroppsligar lagarna och blir Jante. En del skolor har lyckats mota Jante dörren eller gör tappra försök att riva ned de regler som aldrig funnits att läsa på skolväggarna. I vissa fall sitter Jante i lugn och ro kvar vid fikabordet och regerar med att vända bort blicken, fälla kommentarer eller helt enkelt förminska den glädje som läraren som brinner visar och utstrålar.  Den lärare som brinner för något speciellt tystnar. Lärare som brinner är rädd om sin låga. Behöver skydda sig. Kanske slutar läraren gå till lärarrummet. Kanske drar sig läraren undan. Kanske är läraren mer i sitt klassrum än tillsammans med de andra lärarna. Kanske är läraren orolig för arbetslagsmötena som sedan en tid tillbaka negligerat lärarens vilja att ta upp innehåll som kan bidra till förändring eller yrkesglädje och stolthet. Jante får sin näring av den makt Jante upplever sig ha. Och så fördjupas samtalet om läraren som brinner. Läraren som brinner blir ifrågasatt. Du skall inte tro att du kan lära oss något. Jante har talat.

I sitt inlägg avslutar Anne-Marie med att komma med tio ord på vägen som vi på Webbstjärnan hoppas ska bli den lag som gäller i alla skolor och för alla lärare. För det är som Anne-Marie säger att:

eleverna ska få åtnjuta – vägen till deras lärande måste vara att lärarna också upplever det. Skolan är generös. Skolan är en social plats. Mångkulturell. Vi kan lära oss att bejaka vår nyfikenhet. Lyfta den mot ljuset.

 

3 reaktion på “Hur hanterar du Jante i skolan?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Hulya B@saran

  3. Pingback: Mwap38

Kommentarer inaktiverade.