Var finns målbilden för digitaliseringen av skolan? #blogg100

eleverointernet560I digitaliseringskommissionens senaste betänkande om skolan konstaterar de att det finns teknisk utrustning i skolan. Det har även Skolverket slagit fast och vi på .SE med rapporten Eleverna och internet. I Skolverkets rapport om it- användning och it-kompetens i skolan så framkommer det att it främst används för att skriva uppsatser, söka information och för att göra presentationer. I Skolverkets rapport framgår det att i matematik använda it, minst.

Jag tror att en av anledningarna till att det är så att användningen är begränsad är för att det inte tydligt finns en målbild med vad en digitaliserad skolan innebär. Var finns de  effektivitetsvinster som pedagoger får genom att arbeta digitalt? Det intressanta är att när jag frågar pedagoger så beskriver de sällan effektivitetsvinster i ett initialt skede, de pratar om tröga system, som inte är anpassade för uppgiften.

Men jag undrar var finns den gemensamma målbilden beskriven? Vem beskriver den? Vad anser vi att elever behöver kunna? Och vilka verktyg använder vi för att lära elever dessa färdigheter? Tydliggör, och konkretisera vad de digitala verktygen ska användas till vid sidan av att söka information och skriva uppsatser? Vilka kompetenser, färdigheter utvecklar vi speciellt genom digitala verktyg?