Tio skäl till att icke-läsare inte läser #blogg100

I skoldebatten förekommer det en viktig diskussion kring läsandet, och de grupper av barn som är svaga läsare. Jag ramlade av en händelse över en artikel  som handlar om 10 skäl till att icke-läsare inte vill läsa, och vad man ska göra för att hantera dessa situationer. Från min skolgång minns känner jag igen… Jag hoppas innerligt att inte skälen till att svenska barn inte läser ligger här:

-de får ont i huvudet

-de läser långsammare än sina klasskamrater och lämnas ensamma

-de har en rädsla för att behöva läsa högt inför klassen
Jag fasade alltid för att jag skulle bli den som fröken skulle säga läsa texten högt i skolan. Ofta var det texter som var helt obekanta som vi skulle läsa, och det ska inte något barn utsättas för. Högläsning är en konst som kräver övning och de som läser högt ska alltid ha en möjlighet att förbereda sig, så att de kan texten, förstår vad den betyder och hur okända ord ska uttalas, allt annat är omöjligt läskigt och svårt.

-förväntar sig att få ett test på vad de läst och att de ska misslyckas

-de tror att de måste läsa klart allt
jag slutar i stort sett alltid att läsa böcker, texter som jag inte tycker om, det är bara om jag måste som jag verkligen läser klart… Läsning ska inte bara vara ett måste.

-de har en känsla av att deras upplevelse av läsandet är fel
hur bedöms elevers uppfattningar om lästa texter?

-de hamnar alltid i gruppen med de ”långsamma läsarna” och känner sig dumma

-de tror att de är så långt bakom att de inte tror sig kunna komma ikapp, någonsin

-de är inte intresserade i det material som de förväntas läsa
minns läseböckerna, de handlade om allt annat än det som engagerade mig… Alla dessa böcker om hundar, hästar och annat som jag inte brydde mig om…

-de tappar bort sig och glömmer vad de läst