Argumentet för digitala läromedel borde vara detta!

Jag har befunnit mig på bokmässan sedan i torsdags morse och var jag än vänder mig i montrarna som vänder sig till lärare pratsas det om de nya läroplansskrivningarna. Och om de digitala läromedlen.

Det är spännande att sitta och lyssna eller stå bredvid och ta del av presentation efter presentation. Jag undrar varför argumentet för det digtala läromedlet inte bara är ett: Vårt digitala läromedel ger eleverna det bästa stödet i deras lärande. Sedan ska ju läromedlet gör det också…

Det borde vara det enda säljargument som ett bra digitalt läromedel behöver. Förklara varför just ert digitala läromedel är det bästa stödet för elevers lärande! Och ge mig inte information om funktioner och självklarheter i stil med:

  • Med digitala läromedel glömmer inte eleverna böckerna
  • Digitala läromedel gör att varje lärare inte behöver uppfinna hjulet själva
  • de spar tid
  • Anpassade och uppdaterade – aktuella helt enkelt …
  • ger lärarna har kontroll över var eleverna befinner sig
  • det finns stöd för elever med läs och skrivsvårigheter
  •  De är individanpassade
  • De skapar likvärdighet
  • Och så vidare..

Jag förstår och tar det för självklart att det ska finnas filmer, texter, talsyntes, etc. Att digitala läromedel är webbaserade. Men jag vill veta hur och varför just dessa läromedel ger eleven det bästa stödet för dess lärande. Visa och förklara hur läromedel på bästa sätt stöttar elevernas kunskapsutveckling. Visa mig det och förklara hur… allt ovan kan alla göra… men hur och varför ger ert läromedel eleverna de bästa möjligheterna att utveckla sina kunskaper… berätta det istället för att ägna er åt funktioner.

Varför ger just ert läromedel bäst förutsättningar för elevers lärande?