Nästan hälften av eleverna har programmerat i skolan…

Jag hörde på radion att var sju av tio matematiklärare som inte har någon utbildning alls i programmering. Det är oroväckande, men samtidigt visar Internetstiftelsens stora undersökning Svenskarna och internet 2017 (alltså över ett år gamla siffror) att nästan hälften av eleverna, 44 procent på mellanstadiet och 46 procent på högstadiet, har arbetat med programmering i skolan någon gång. Så även om kunskaperna i programmering är bristande hos pedagogerna är det nästan hälften av eleverna som uppger att de arbetat med programmering. Jag tänker att det kommer att bli fler i höst när den nya läroplanen blir obligatorisk.

Visst är det viktigt att lärarna får fortbildning för att de ska känna sig säkra i sin undervisning. Jag tycker dessutom att det är viktigt att arbeta med programmering, men inte för programmeringens skull utan för de förmågor som eleverna kan tillgänga sig genom att förstå hur de digitala verkligheten skapas och formas av koden som styr de saker som vi har runt om oss. Det är också viktigt att eleverna lär sig förstå vad en dator är bra på, och vad en människa tillför, och jag tänker att det är ytterst syftet med att eleverna ska lära sig programmera. Men jag tycker att det finns ljuspunkter i debatten. Nästan hälften av eleverna uppger att de arbetat med programmering… och det kommer bli fler…