Blir morgondagens internetanvändare bara konsumenter av medier? #sett2015 #ungaochmedier

Liksom varje morgon går radion i bakgrunden och jag hör om Statens Medieråd som just publicerat rapporten ”unga och medier”. I reportaget intervjuas Ulf Dahlqvist om resultaten och han berättar om det som vi även såg tendensen till i Eleverna och Internet 2014, att färre unga har tillgång till datorer.

För första gången sedan 2005 upptäckte Statens medieråd att allt färre barn och ungdomar har egna eller tillgång till datorer.

– Det förvånade oss väldigt mycket först. Men så insåg vi ganska snabbt att det beror på att man istället använder surfplattor. Så räknar man ihop datorer och surfplattor så ökar teknikinnehavet, säger Ulf Dalquist på Statens Medieråd.

Det får mig att stanna upp och fundera på vilka bli konsekvenserna. Vad är Surfplattorna för sorts digitalt verktyg? Vad kan vi använda dessa verktyg till och vad är de tänkta för? Min upplevelse är att surfplattornas framgång bygger på att de är ”enkla” att använda. De bygger på att vi som användare ska konsumera medier, och vi ska ta del av internet via olika ”appar”.

Jag tror att för att förstå hur internet fungerar behöver vi utmana och utveckla de unga internetanvändarnas kunskaper och användning av internet. Vi behöver utmana dem att använda verktyg som inte bara bygger på konsumtion, som också ger fler och mer möjligheter till att bygga och förstå hur dessa verktyg är uppbyggda och styrs.

Surfplattor är begränsad, och förtjusande enkla att använda, men för unga ska utveckla en bredare digital kompetens krävs det en förståelse av hur den digitala verkligheten är uppbygd och konstruerad. Än en gång tycker jag det är viktigt att skolan ger alla elever möjligheter att få insikter och kunskaper om digitala verktyg som inte bara bygger på konsumtion. Kunskap måste få kosta, både i tid och i pengar! Ge eleverna/barnen tillgång även till verktyg som datorer!

SETT-dagarna 2015 – tankar inför spännande möten

Liksom i fjol, och året innan dess, och året där före… eller alla de gånger som SETT-dagarna varit har jag haft tillfället att prata och möta pedagoger och andra som arbetar med it i skolan på SETT-dagarna. I år har ska jag liksom de andra inbjudna talarna prata på de givna temanen:

-demokrati 2.0
-post-it
-kollegialt lärande

Jag har valt att hålla mina presentationer på temat post-it, och på det temat demokrati 2.0. På onsdagen pratar jag på temat post-it och min presentation har jag valt att presentera så här:

Vilka kunskaper och frågor behöver pedagogen/skolan ställa sig för att utnyttja tekniken för skolans syften? En föreläsning kring hur skolledare och pedagoger lyfter det didaktiska samtalet kring it från att handla om vilka tjänster/appar/lärplattor/datorer som ska användas, till hur uppnår vi lärande och vad behöver eleverna lär sig.

På torsdagen kommer jag prata på temat demokrati 2.0 och då låter presentationen av mitt föredrag på följande sätt:

En föreläsning kring de utmaningar som de digitala tjänsterna innebär för elever och lärare. En diskussion kring källor, tjänster och digital kompetens. Frågor som om vi kan lita på att Google ger oss en allsidig världsbild, eller om det våra vänner styrs av Facebook?

Själv hoppas jag också få möjlighet att lyssna på några spännande kollegor, pedagoger som pratar om det innovativa och modernt lärande… på min önskelista står bland annat Ylva Petterssons föreläsning ”att bli en Webbstjärna”. Hoppas vi ses där och då…

Läs Internetguiden ”Användaravtalen som ingen läser”!

användarvillkoren som ingen läserJag vill passa på att tipsa om den senaste Internetguiden från .SE som heter Användaravtalen som ingen läser. Den handlar om vad det lilla klicket som vi gör när vi godkänner olika användaravtal på nätet. I den här guiden får du en introduktion till hur avtalen till webbtjänster fungerar. Du får en god inblick i alltifrån hur cookies fungerar till PUL och hur avtalen reglerar rätten till ditt material.

Mitt tips är att läsa guiden och fundera på vad avtalen innebär… Kolla in guiden här.

 

Några korta reflektioner kring digital kompetens #ind14

I måndags var det dags för årets viktigaste konferens Internetdagarna, liksom tidigare år arrangerade jag tillsammans med Webbstjärnan ett spår kring Internet i skolan, i år var temat digital kompetens.

När jag tittar tillbaka på Internetdagarna så minns jag att jag lovade att sammanfatta mina reflektioner kring begreppet digital kompetens. Ett begrepp som vi använder och pratar om, men som vi sälla plockar isär, funderar på var begreppet egentligen innebär. Vi frågar eller diskuterar sälla vad den digitala vardagen kräver av oss som för att vi ska fortsätta att utveckla denna kompetens. Låt oss titta på definitionen igen:

innefattar säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik samt grundläggande färdigheter i informations- och kommunikationsteknik (IKT)

  Enligt Europaparlamentet

Jag började i den andra delen av begreppet grundläggande färdigheter i informations- och kommunikationsteknik, pratade om vikten att förstå hur och vad man får sprida, dela, samt de grundläggande villkoren för den digital vardagen – kod! Jag tror att vi behöver förstå hur koden fungerar, för att kunna ställa frågor kring vem som styr, bestämmer vad i den digitala verkligheten…

Vad innebär användning av informationssamhällets teknik? Räcker det med att besöka sociala medier, instagramma, lyssna på musik och Youtuba samt spela spel? I många sammanhang brukar jag anse att det kanske kräver lite mer, men låt oss ändå säga att just detta räcker, det är att använda, då behöver vi för att utveckla barn och ungas digitala kompetens börja just där, just där de befinner sig för att vi ska kunna ta oss till det gemensamma målet och det gemensamma målet med att utveckla en digital kompetens måste handla om att barn och ungas användning behöver bli mer kritisk och mer säker. Vad innebär då en säker användning?

Säker?

Jag prövade ordet med ett exempel från Facebook, om att de behöver mitt telefonnummer för att min användning av Facebook ska bli säkrare, så att jag kan få tillbaka mitt lösenord. Det är helt säkert sant, det skulle troligen bli lättare/säkrare för mig att få ett nytt lösenord om jag ”glömmer”, tappar bort det eller det kommer på villovägar. Men varför ska jag posta det? Varför är det så viktigt att X antal av mina vänner har delat med sig telefonnumret med Facebook, och varför ska det bara vara synligt för mig, varför behöver då Facebook det… Kanske av fler skäl än att hjälp mig…

När jag delar telefonnumret med Facebook då tillåter jag dem dela det med samarbetspartners och andra enligt deras avtal… Hur vet jag om de gör det, det vet jag inte, är det säkert?

Hur ser en säker användning ut när det kommer till integritetsfrågor? Hur lär vi barn och unga att hantera den digital verkligheten där all vår data är potentiell kunskap om oss som påtänkta kunder.

Därefter diskuterade jag begreppet kritiskt och vad det innebär…

Min presentation finns här!

Är jag offentlig på Facebook?

Igår var jag på en heldagsutbildning hos datainspektionen kring PuL. Det var en dag fylld med lagstiftning prat om integritet, samtycke och hur den som hanterar personuppgifter får respektive inte får göra med dessa. Otroligt spännande och intressant.

Bland frågorna från publiken kom bland annat en fråga som handlade om Facebook. Likt många andra sociala medier, förväntar sig Facebook av oss som användare att dela med oss av personuppgifter, känsliga såväl som ”okänsliga” i samband med registrering, och/eller profilskapande. Detta gör vi helt frivilligt och vi låter därmed Facebook hantera våra personuppgifter, men frågan handlade om i fall dessa uppgifter ”offentliga” i och med att vi lämnat ut dem på Facebook?

Jag älskar när jurister böjer sig ner och vrider pannan i djupa veck och sedan säger, det beror på… sedan redogjorde juristen att det är en avvägning och att det kanske inte finns ett enkelt svar. Om personuppgifterna är offentliga eller inte handlar om hur offentlig din profil är, hur många som har tillgång till den etc.

Personligen anser jag att vi bör se Facebook som offentligt och tänka att det är ett rum där många fler finns än de som faktiskt syns. Men jag gör det kanske för enkelt för mig, vad anser du?

Får du en av Guldbiljetter på Internetdagarna 2014 #ind14

guldbiljett

Precis som Willy Wonka i Kalle och chokladfabriken har .SE guldbiljetter till de som deltar i Internetdagarna, så om du har en biljett så ska du titta extra noga i din Goodie-bag, för det finns tio slumpmässigt utlagda guldbiljetter.

Den som får en guldbiljett får möjligheten att komma tillbaka till internetdagarna 2015, gratis!

Om du inte än har bestämt dig för att gå på årets konferens så finns det några biljetter kvar till de spår som jag bland annat har satt samman. Det är dels det om digital kompetens bland barn och unga som är på måndagen den 24 nov och sedan spåret som handlar om hur bilderna som vi tar del av och sprider påverkar hur vi skapar vår identitet, duckface-stoneface tisdagen den 25 nov.

Hoppas vi ses där, och jag hoppas att någon som jag känner har turen att fiska upp en av guldbiljetterna….

Skapar internet vår identitet? #ind14

Påverkar internet vår sätt att vara, vilka vi är och bli vi verkligen annorlunda online? Gör internet  att vi gör andra saker som vi utan internet inte skulle ha gjort? Vilken betydelse som sociala medier för vilka är, eller vilka vi blir?

Naturligtvis påverkas vi av det som vi tar del av i sociala medier, även om den verklighet som vi tar del av är styr och filtrerad av de funktioner som de som skapat dessa medier har byggt in. Jag brukar tänk på hur vi pratade om internet i början av 2000-talet om att vi inte skulle dela information om oss själva inte lägga ut bilder på nätet och sedan kom sociala plattformar som Facebook som bygger på att vi ”umgås” som oss själva, med våra bilder, vårt liv som den berättelse kring vilket vi umgås och så skedde en förändring, ”våra vänner” började dela bilder av sig själva, till det kom ”smarta mobiler” som medförde att vi med enkelhet kunde dela bilder, uppdateringar om vår liv. I den filterade verkligheten som sociala medier ger oss av våra vänner vardag får vi en bild av att ”alla” delar vardagsbilder av sin lunch, sitt utseende och sakta men ganska säker så börjar vi se det som självklart och tröskeln för att dela bilder, vardagen på nätet blir lägre. I sig påverkar dessa bilder och medier vår identitet, vilka vi är och hur vi ser på oss själva som personer. Vem är jag och vem är du, definieras i samspelet med andra?

Detta är spännande och viktiga frågor och därför har vi på .SE tillsammans med Statens medieråd en spår Duckface och Stoneface, på Intenetdagarna som handlar om just identitet och bilddelning på internet och i andra medier samt hur det påverkar vårt sätt att se på oss själva och vilka vi är.

Det finns ännu biljetter kvar till detta spår och jag hoppas innerligt att vi ses där.

 

Spelar dina barn, det gör mina! Lyssna på ”Barnen i P1″

Jag lyssnar på fantastiska Christina Löfving i Barnen i P1 som säger så mycket klokt om att spela, och hur pedagogerna kan möta barnen i deras världar för att sedan arbeta mot andra fiktioner och lusten att möta andra medier.

Spel är en text och den behöver man också kunna förstå! Lyssna på Barnen i P1 – ”jag lär mig engelska när jag spelar”

En ny rapport ”eleverna och internet 2014″ – #lästips

Återigen var det dags för årets upplaga av Eleverna och internet, andra året i rad och om jag får säga det själv så är den kanske än bättre i år. Det finns massor med spännande statisk om hur elever använder internet, hur många procent av sjuåringarna som har en egen mobil etc.

Att arbeta med statistiken och siffrorna har varit ett fantastiskt arbete och nästa vecka på Bokmässan presenterar jag lite mer ingående statistik om flickor och pojkars tillgång till teknik och deras sätt att se på hur kunnig de är. Om du inte är där kan du läsa rapporten och ta del av resultatet här :)

Sitter som expert i museiutredningen – tänka sig vilken ära!

När handläggaren från kulturdepartementet ringde precis innan sommaren och frågade om jag kunde tänka mig att sitta som expert, tackade jag så självklart ja. Vilken ära, vilket ansvar, wow! I veckan hade vi vårt första möte i expertgruppen och efter det insåg jag att detta kommer inte bara bli spännande det kommer att bli superspännande.

Museiutredningen har till uppdrag att se över:

Utredaren ska bland annat

  • beskriva och analysera hur samhällsutvecklingen regionalt, nationellt och internationellt har påverkat och kan förväntas påverka förutsättningarna för museernas verksamheter,
  • föreslå nationella mål för museipolitiken som tar sin utgångspunkt i de nationella kulturpolitiska målen och som är anpassade till de nya förutsättningar som råder till följd av pågående samhällsförändringar,
  • beskriva och analysera på vilka sätt centralmuseerna uppfyller sina uppdrag, hur de prioriterar mellan uppdragens olika delar, tar hänsyn till olika mångfaldsperspektiv och arbetar för att förnya och utveckla museiarbetet, och
  • analysera och lämna förslag på hur myndighets- och institutionsstrukturen för de berörda museiinstitutionerna inom Kulturdepartementets ansvarsområde kan förändras i syfte att uppnå högre effektivitet.

Utredaren ska vidare analysera om det statliga regelverket kan förenklas för att underlätta avyttring av kulturföremål som ingår i de statliga museernas samlingar till andra museer.

Och idet arbetet kommer jag att få vara med, och i samband med det växa och få kunskaper och insikter om museivärlden, tänka sig!