Fyra kriterier för digitala resurser som ska bli använda i skolvardagen #blogg100

Skolan håller på att digitaliseras och användningen av digitala resurser ökar i användning, jag har idag haft ett möte kring digital resurser och funderat kring vad som krävs för att en resurs ska användas i den pedagogiska vardagen. Så här långt har jag kommit fram till följande fyra kriterier:

  1. De behöver vara enkla och tillgängliga för användaren. Kort sagt, användarvänliga.
  2. De behöver vara utvecklade för skolan, eller lätta att anpassa till skolans arbetssätt och mål.
  3. De behöver vara resurser som i sin funktion främjar lärande, eller elevers kunskap.
  4. Sedan behöver varje digital resurs ha ett stöd inbyggt för pedagoger i vardagen så att pedagoger kan utveckla sitt användande i vardagen. Detta stöd kan vara informellt eller formellt, men måste upplevas som tillgängligt.


Vad tycker du vad krävs av en bra digital resurs ?

En badge som bevis för mina kunskaper i källkritik #ftw #blogg100

Jag var i Chicago för ett år sedan och på var och vartannat seminarium pratade de om badgar hit och badgar dit. De pratade om vikten att få ett märke som bevis för sina kunskaper.

Jag var imponerad av digitala skollyftet, som hade en cool badge för de pedagoger som genomgick den kursen. Vi på Webbstjärnan ville inte vara sämre så vi gjorde också badgar som den som fått godkänt på t.ex. källkritikskursen, eller Creative Commons kursen kan sätta på sin webbplats. Jag fick min idag :)

Varför bloggar jag? #blogg100

Den frågan tror jag alla som bloggar återkommer till. Jag har skrivit om det flera gånger, vad är det som får mig att blogga? Varför skriver jag på den här bloggen? Allt startade med att jag ville ha en yta/plats min plats på nätet där jag kunde reflektera över mitt arbete, mina iakttagelser kring internet, skolan, livet. Den här bloggen startade som en lärarblogg, en blogg om att arbeta med internet i skolan. Jag skrev om det jag läste, det jag funderade kring, det jag gjorde.

Idag är det ingen lärarblogg, kanske var det aldrig det. Kanske skulle min blogg ha kallats  skolblogg från början, eller kanske för en reflektionsyta för mig och mina tankar kring internet och teknik och hur den påverkar mig och det samhälle som jag lever i. De verksamheter som jag arbetar med. Min blogg är också för alla er som eventuellt ville läsa om saker som fascinerar mig, med livet, internet och skolan. Så varför bloggar jag? Jag bloggar för att en stunds reflektion med hjälp av tangentbordet får mig att samla mina tankar, mina idéer.

Jag bloggar helt enkelt för att min blogg ger mig möjlighet att skriva ner saker som jag funderar kring, i synnerhet kring sånt som jag läst och tagit del av på internet. Jag önskar allt oftare att jag skulle ha mer tid att blogga, att jag hann fånga mer av mina funderingar i flykten, och jag lovar mig själv att jag ska försöka göra det mer… kanske oftare även när det inte är #blogg100

Är fotografier samma sak som våra minnen? #blogg100

Jag läser texten ”Overexposed? Camera Phones Could Be Washing Out Our Memories” som handlar om riskerna med att allt det dokumenterande som den smarta telefonen bjuder in till gör att vi inte är lika närvarande i ögonblicket. De tar upp aspekter på fotograferandet som handlar om minnet, och vill ge argument för att fotografier inte alls är som minnen. Minnet av en händelse förändras genom att vi ändras, tänker på situationen i andra sammanhang. Medan ett foto förblir detsamma:

it’s also a mistake to think of photographs as memories. The photo will remain the same each time to you look at it, but memories change over time.

Det kan vara värt att tänka på att när vi fotograferar av saker, händelser eller än hellre ser på bilder vad minns vi händelsen eller bilden? För att vi ska minnas med hjälp av våra bilder behöver vi stanna upp och titta på dem, låta dem ta sin tid och vi måste kanske försöka minnas mer än det som bara bilden fångat.

Identitetskapande i sociala medier -Internetdagarna mest spännande spår #blogg100

Det bästa med att ha en egen blogg är att man får skriva om sådant som berör en. När jag läste och tog del av Medierådets rapport Duckface/stoneface så väcktes en stor lust att göra något kring rapportens innehåll om hur identitet och sociala medier hör ihop. Hur används sociala medier för att skapa en identitet bland barn och unga. För att kunna få möjlighet att göra något roligt kontaktade jag Medierådet och frågade om de ville göra ett spår på internetdagarna tillsammans med oss på .SE med utgångspunkt från deras rapport. Lyckan är stor, för de sa .. ja

Så den 25 november smäller det… programmet kommer vi ha på plats inom kort… Visst låter det spännande :)

Vill du veta det bästa? Jo att jag också har lyckan att ha ett spår den 24 nov som handlar om digital kompetens samt hur och var barn/unga får den till livs, vilken roll informella kanaler och formella kanaler har… Då i år kommer internetdagarna att vara dubbelt så spännande från min horisont!

Balladen om Liten Karin – står du upp för dina ideal? #blogg100

Jag publicerade en bild av fantastiska Karin Nygårds och när jag satt och tänkte på Karin kom balladen om Liten Karin tillbaka till mig. Balladen om Liten Karin är en ganska hemsk historia, som jag ser det. Den handlar om Liten Karin som har så mycket självständighet och vägrar att göra så makten vill. Det gör att mannen/prisen i dikten väljer att straffa med på ett gruvligt sätt.

Balladen påminner oss om vikten av starka människor som står upp för sina ideal, sitt sätt att leva och gör det ända in i döden. Balladen får mig att tänka på studenterna på himmelska fridens torg 1989, de får mig att tänka på kvinnan som slår nynazisten i huvudet etc. Men balladen får mig också att tänka på Karin Nygårds och hur hon arbetar för att öka sina elevers digitala kompetens och deras medvetenhet om hur digitala verktyg fungerar!

Barns behov av integritet i sociala mediers tidsålder #blogg100

Jag läser inlägget ”You Are Not a Digital Native: Privacy in the Age of the Internet” av Cory Doctorow där han diskuterar vikten och betydelsen av integritet även bland unga som vuxit upp med Facebook. de som lite slarvigt kallas för digitala infödingar och vars användning av sociala medier används som exempel för att säga att de inte tycker att integritet är viktigt. Men precis som Cory Doctorow säger innebär inte integritet att ingen i hela världen inte vet om vad du sysslar med, utan att du kan styra vem som vet vad och varför:

“Privacy” doesn’t mean that no one in the world knows about your business. It means that you get to choose who knows about your business.

Dagens ungdomar är inte annorlunda än vi var, de vill precis som vi ha inte berätta allt för alla, vissa hemligheter håller man för sig och sina vänner, andra pratar man med sina föräldrar om, och det finns sånt som vi för allt i livet inte vill att våra lärare ska får veta. Det kan vara värt att fundera kring i arbetet med sociala medier och i valet av tjänster som vi använder och vill att elever/barn ska använda som en del av sitt skolarbete. I artikeln diskuteras Danah Boyd forskning om ungdomars förhållningssätt till integritet på sociala medier som Facebook. OM du inte har tagit del av Dana Boyd så gör för alla det på Youtube.

Och ha sedan hennes resultat i å tanke när du funderar kring barns integritet i förhållande till sociala medier…

Hur gör man när man använder Creative Commons material? #blogg100

I presentationen kring Creative Commons handlar de flesta presentationer om att licensiera sitt material med hjälp av Creative Commons. Vad ska man tänka på, hur ska man licensiera sitt material, vilka frågor ska man ta ställning till. Vad innebär det att licensiera, hur ska man tolka villkoren. Fokus ligger i mycket av Creative Commons informationen handlar om kreatörens val. Men det är ju bara den ena sidan av Creative Commons på den andra sidan finns användarna, och de behöver information och kunskaper om vad som gäller när man ska använda Creative Commons licenseriat material. I skolan handlar det ofta om elever som ska använda CC-material.

För att hjälpa alla användare av Creative Commons så valde vi på Webbstjärnan att göra en en webbkurs om Creative Commons fokuserade vi på användarna och försöker i vår webbkurs ge användarna de kunskaper som de behöver för att kunna använda CC-material :) Det coola med vår webbkurs är att den är fri, öppen och tillgänglig för alla :) Så du är också välkommen att genomföra den.

Gör dagens Rembrandt ”selfies”? #blogg100

Jag tror precis som självporträtten blev självklara under 1600-talet pga billigare speglar kommer dagens Rembrandt att avbilda sig själv med hjälp av mobiltelefonen. Teknikutveckling gör att genrer populariseras och används av fler, det är selfieskulturen ett bevis för idag. Skälen till att vilja avbilda sig själv är också desamma, både personliga och professionella…

Igår hade Godmorgon världen ett reportage kring ”selfien” och jag blev intervjuad och fick uttala mig om selfies syfte och funktion. Om du inte hörde programmet så finns avsnittet på selfies på nätet, såklart. Jag känner mig lite extra stolt över att få vara del av ett av mina favoritprogram. Ett program som gör analyser om politik och samtidens skeenden och tänk i det fick jag var med i.